Poperingse gemeenteraad weer fysiek bijeen in raadszaal

© MD
Redactie KW

Voor het eerst sinds enkele maanden had weer een ‘fysieke’ gemeenteraad plaats in de raadszaal. Alleen de gemeenteraadsleden en de pers mochten aanwezig zijn. Het schepencollege en de fractieleiders van iedere partij zaten aan de eigenlijke tafel, de rest in een rij daarachter, telkens op ‘veilige’ afstand.

Bij aanvang van de zitting werd een minuut stilte gehouden voor de onlangs overleden CD&V-ereschepen Paul Delanote. Sofie Gruwez (Open VLD) neemt nu officieel de plaats in van haar partijgenoot Pascal Lapanne, die om gezondheidsredenen moest afhaken. Bram Meeuw (Open VLD) stak uitgebreid de loftrompet over Lapanne, en burgemeester Christof Dejaegher (CD&V) sloot zich hierbij aan. Dries Delannoy (Open VLD) maakt voortaan deel uit van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.

Belbus

Alex Colpaert (Groen): “Er ligt hier een voorstel voor waardoor de belbus, zoals ze nu georganiseerd is en vertrekt van een vervoersaanbod, vervangen wordt door een systeem van bussen op vaste trajecten gecombineerd met taxi’s, deelauto’s en deelfietsen, gericht op de vervoersvraag. Dit moet dan gecoördineerd worden door een nog op te richten mobiliteitscentrale. In principe zou dit een goed voorstel kunnen geweest zijn, ware het niet dat de besparing, die hiermee door De Lijn, Vlaanderen dus, wordt gerealiseerd, terecht komt op de kap van de gemeenten. Die zullen moeten zien alles te organiseren binnen het hun toegewezen budget. Het is duidelijk dat er wordt afgestapt van het oorspronkelijk solidariteitsprincipe van De Lijn waarbij over gans Vlaanderen eenzelfde tarief gehanteerd wordt. Dit zal er onvermijdelijk toe leiden dat de gebruikers, de reizigers, in de Westhoek uiteindelijk merkelijk meer zullen moeten betalen om zich met dit openbaar vervoer te verplaatsen dan deze uit de grote steden en omgeving.”

De burgemeester stelde dat het eigenlijk een verbetering betekende ten opzichte van 2018, en dat hij wel geloofde in vervoer op maat. Schepen Marjan Chapelle (Samen) voegde er aan toe dat het hier niet over de Belbus ging, maar wel over betere busverbindingen voor de schoolgaande jeugd.

Aanpassing meerjarenplan

De aanpassing van het meerjarenplan voor het OCMW werd voorgelegd. “Gezien de vele inspanningen die geleverd werden naar aanleiding van Covid-19, onder andere de bedeling van voedselpakketten met bijhorende knutselpakketten voor de kinderen, de tussenkomsten voor huur, energie, onderwijs, onbetaalde facturen enzovoort zullen wij dit punt goedkeuren”, zei Martine Vanbrabant van Vlaams Belang. “Maar wat ons nog altijd zorgen baart, is de stijging van de uitgaven voor leeflonen met liefst 25 procent. Wat is daar de reden van?”

Schepen van Sociale Zaken Bryan Vanderhaeghe (Samen) antwoordde: “Het is een trend die zowat overal terug te vinden is. Een van de grote oorzaken is dat de VDAB altijd maar strenger wordt. Mensen worden geschorst, maar meestal is dat tijdelijk. Vandaar dat wij veel leefloners hebben voor een paar maanden.”

Jaarlijks verslag OCMW

Sophie Gruwez (Open VLD) vroeg of er een jaarlijks verslag kon opgemaakt worden van de werking van het OCMW. Schepen Vanderhaeghe stelde dat dit wettelijk niet nodig was, maar dat men er toch mee bezig was.

Burgemeester Dejaegher: “Na jaren klagen over de te grote planlast, heeft de Vlaamse regering eindelijk beslist dat dergelijke zaken niet meer nodig waren. En nu wil u terug naar vroeger. Alles is terug te vinden in de jaarrekeningen en -planningen.” Het punt werd door de meerderheid dan ook afgekeurd. (AHP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier