Ophef op gemeenteraad Poperinge: “Burgemeester, je bent een onnozelaar”

Gemeenteraadslid Johan Lefever richtte zich tot burgemeester Christof Dejaegher: "Je bent een onnozelaar." © MD
Redactie KW

Harde woorden tijdens de gemeenteraad van maandagavond. Tijdens een interpellatie van Isabel Sticker (Open Vld) over de opmaak van het meerjarenplan, onderbrak haar partijgenoot Johan Lefever opeens burgemeester Christof Dejaegher (CD&V) met de woorden: “Je bent een onnozelaar.” Aanleiding voor het incident was een eerdere uit de hand gelopen interpellatie van Lefever over het al dan niet genoeg gekend zijn van de Woonwinkel Habito bij de bevolking. Burgemeester Christof Dejaegher (CD&V) eiste verontschuldigingen, maar die kwamen er niet. De woordenwisseling ging nog een hele tijd door.

Johan Lefever had een bijkomend agendapunt ingediend over de weg naar premies voor afbraak, wederopbouw en energiezuinig wonen. Hij vroeg zich af of de Poperingse burger gemakkelijk de weg vindt naar alle info ter zake, of de burger voldoende op de hoogte was van zijn mogelijkheden, en wat de stad doet om de burger op de hoogte te brengen. Nadat Lefever meer dan een halve bladzijde ‘inleiding’ had voorgelezen, werd hij onderbroken door gemeenteraadsvoorzitter Isabel Lebbe (CD&V). “U dient een bijkomend agendapunt in met een officiële toelichting van vijf regeltjes, en wil hier nu meer dan twee bladzijden inleiding geven. Dat is tegen alle afspraken, ik wil dat u het punt maakt en de concrete vragen stelt“, aldus Lebbe, hierin bijgetreden door de burgemeester.

Cijfers

Maar Johan Lefever ging onverstoord verder, en stelde na nog een bladzijde verdere inleiding ten slotte zijn vragen. Daarop gaf schepen Marjan Chapelle (Samen) een omstandige uitleg. “In 2010 werd de Habito Woonwinkel opgericht, een IGS met Heuvelland en Vleteren. Een team van vier medewerkers staat er klaar om het woonbeleid in de drie gemeenten vorm te geven en een antwoord te zoeken op alle mogelijke vragen rond wonen en premies. Aangezien u twijfelt aan het feit of de inwoners de weg vinden naar de woonwinkel, geef ik u graag wat cijfers mee.”

Aantal unieke bezoeken aan de woonwinkel: 6.328 unieke bezoeken waarbij 7437 vragen werden behandeld. 2.804 acties hadden betrekking op vragen rond premies. 1.705 acties hadden betrekking op energie. 627 unieke bezoeken in het kader van het verkrijgen van een energielening, waarvan 75 leningdossiers werden toegestaan en afgehandeld, 53 daarvan door inwoners van Poperinge. 1.278 acties rond sociaal huren.”

Aantal individuele klanten: 1.795 klanten, waarvan 1.218 inwoners van Poperinge. Een stijging van 2% ten opzichte van het jaar voordien. 33% van de klanten behoren tot de specifieke doelgroep die bijkomende ondersteuning nodig hebben in functie van hun woonsituatie. Van het totaal aantal unieke bezoeken was 28% gericht op de specifieke doelgroep. Van die 6.328 unieke bezoeken kaderden er 860 in een trajectbegeleiding op maat om de woonproblematiek op te lossen. De IGSW verrichte 225 huisbezoeken in het kader van technisch advies, conformiteitattesten of begeleiding op maat. Dat is dus bijna 1 per werkdag. In uw interpellatie vraagt u zich af of de Poperingenaar de mogelijkheid tot het verkrijgen van Vlaamse premies kent. Renovatiepremie: 133 dossiers waarvan 119 via onze dienst verliepen en 14 die het zelf hebben ingediend.”

“Van die 14 dossiers hebben wij dan nog 2 dossiers laten herzien met een beroepschrift omdat de aanvraag niet zo goed was opgemaakt en daardoor de premie niet correct was. Verbeterings- en aanpassingspremie (VAP): 64 dossiers waarvan 56 via onze dienst verliepen. 90% van de mensen die een aanvragen deden bij Wonen Vlaanderen kwamen dus bij ons langs hiervoor. 461.030 euro aan subsidies kwamen zo bij onze inwoners terecht. RENO: 3 dossiers kregen ‘enkel info’ – 116 dossiers hebben we in de dienst opgemaakt zodat de aanvrager die enkel hoeft op te sturen. VAP: alle 56 dossiers werden bij ons ingevuld en meegegeven met de aanvrager om op te sturen (is minder complex qua opmaak – maar is dan veelal voor de oudere bezoeker aangezien dit ook om aanpassingswerken voor woningen van 65-plussers gaat). De behandelingstijd bij Wonen Vlaanderen is in 2018 wat uitgelopen ten opzichte van andere jaren, waardoor het aantal aanvragen vermoedelijk nog een stukje hoger ligt, maar door de langere doorlooptijd niet in de cijfers zitten.”

Meerjarenplan

“Deze cijfers tonen dus zeker aan dat de bevolking de weg vindt naar de Woonwinkel en er een antwoord krijgt op de meest diverse woonvragen. Daarnaast beschikt Habito over een zeer duidelijke en overzichtelijke website waar alle mogelijke premies duidelijk en eenvoudig besproken worden, hebben ze een Facebookpagina waarop ze actualiteit melden, een elektronische nieuwsbrief, enz., en plaatsen ze regelmatig artikels rond premies en ander woonnieuws in de Stadskrant. Ook eventuele doorverwijzers (OCMW, CAW, mutualiteiten,…) kennen de werking en sturen mensen door naar de Woonwinkel. In de zes maanden dat ik schepen ben werd door de Woonwinkel al twee keer een infoavond georganiseerd. In De Kouter kwamen er meer dan 200 mensen op af, in Proven 180″, aldus nog schepen Marjan Chapelle.

Isabel Sticker had een aantal vragen over de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025, vooral over de betrokkenheid van de burgers hierbij. Burgemeester Christof Dejaegher antwoordde dat in maart gestart werd met de bespreking in werkgroepen. “In oktober worden de inhoudelijke keuzes gemaakt. Er wordt momenteel hard gewerkt achter de schermen“, aldus de burgemeester. Schepen Loes Vandromme (CD&V) voegde er aan toe: “Er zijn al data afgesproken voor vergaderingen met de Bewonersplatforms. En er worden overlegtafels georganiseerd via loting onder de burgers. Dat systeem leerde ons dat we op die manier mensen bereiken die nooit naar vergaderingen gaan, of die we anders niet bereiken.”

(AHP-foto MD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier