NMBS ziet rechtstreekse trein Rijsel-Brugge niet zitten

Inzet: Michel Maertens. (foto Stad Brugge/TVH)
Stefan Vankerkhoven

Onze reportage in KW, editie Brugsch Handelsblad, over het verdwijnen van de Ouibus-verbinding tussen Brugge en Lille noopte oppositieraadslid Nele Caus (N-VA) tot een interpellatie in de Brugse gemeenteraad maandagavond. Zij vroeg zich af of Toerisme Brugge wel voldoende inspanningen levert om verblijfstoeristen vlot naar Brugge te halen.

Volgens toerismeschepen Philip Pierins (SP.A) is Toerisme Brugge zeker wakker: “Er zijn op vandaag busverbindingen vanuit 36 buitenlandse steden naar Brugge en wordt Brugge met transporthubs vanuit negen internationale en regionale luchthavens bediend.

“Busmaatschappijen bouwen meteen niet rendabele verbindingen af omwille van het grote commerciële risico. Dat is gebeurd met Ouibus. Er moesten 170 passagiers per dag gehaald worden. Op de verbinding tussen Lille en Brugge zaten amper 1% Britse passagiers. Flixbus daarentegen heeft een rechtstreekse busverbinding met Londen en gaat ook twee keer per dag naar Rijsel.”‘

Opgedoekt

Toen Nele Caus vroeg om met NMBS rond de tafel te zitten, met het oog op een nieuwe, rechtstreekse treinverbinding tussen Rijsel en Brugge, antwoordde Philip Pierins: “Dit project werd indertijd opgedoekt omdat voor reizigers met de Eurostar het tijds-, prijs- en comfortvoordeel onbestaande was om via Lille en niet via Brussel naar Brugge te reizen. De Britse touroperators promoten dit bijgevolg ook niet. Bij Eurostar is er geen interesse om een combiticket trein met bus aan te bieden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier