N-VA wil toegankelijkere bushaltes

Wout Patyn aan bushalte Stasegem Kerk in Ommegangsstraat in Stasegem. (foto LO)
Wout Patyn aan bushalte Stasegem Kerk in Ommegangsstraat in Stasegem. (foto LO)
Redactie KW

Op de gemeenteraad deed N-VA het voorstel om in te tekenen op het Charter Masterplan Toegankelijkheid van de Vlaamse overheid. Dat is een actieplan dat de halte-infrastructuur van het openbaar vervoer tegen 2030 meer toegankelijk wil maken. Het stadsbestuur reageert positief.

N-VA wil van Harelbeke een voortrekker maken op het vlak van toegankelijke bushaltes. “Mensen met een beperking, maar ook ouderen die minder goed te been zijn, moeten maximale toegankelijkheid krijgen”, klinkt het bij de partij. Harelbeke telt 107 bushaltes, waarvan 82 gewone bushaltes en 25 belbushaltes. Slechts 11 daarvan zijn volledig toegankelijk voor mensen met een motorische of visuele beperking . Nog 34 haltes daarvan zijn toegankelijk mits assistentie.

Actieplan

Sommige haltes hebben een slecht begaanbare grond, zoals kiezels en gras. Of ze bevatten onnodige opstapjes en drempels”, duidt raadslid Wout Patyn. “We vragen om ons als stad te engageren om het Masterplan Toegankelijkheid van de Vlaamse regering uit te voeren. We willen een toegankelijkheidstoets hanteren bij investeringen in het openbaar domein.”

De Vlaamse regering wil namelijk de toegankelijkheidscijfers opkrikken met een actieplan dat de halte-infrastructuur van het openbaar vervoer tegen 2030 meer toegankelijk wil maken. “Slechts 12 procent van de haltes dat vandaag wordt bediend door het reguliere stads- en streekvervoer, zijn immers toegankelijk voor personen met een motorische beperking.”

Concrete engagementen

“De stad zou vanaf 2021 kunnen genieten van extra coaching en financiële ondersteuning vanuit Vlaanderen”, volgens Wout Patyn. “Dat zou het geval zijn als we het Charter Toegankelijkheid ondertekenen en ons inschrijven op de trajecten. De subsidie per aangepaste halte bedraagt 5.000 euro. Dat kan dus voordelen opleveren voor onze stad en geeft ons een voortrekkersrol.”

Het stadsbestuur vindt het een positief voorstel. “Ik ken het plan en we dragen als stad toegankelijkheid hoog in het vaandel”, zegt schepen van Mobiliteit Tijs Naert (Groen). “Ik voel wel iets voor dit charter, alleen moeten we goed bekijken wat de consequenties zijn voor onze stad. Er zijn namelijk een aantal concrete engagementen aan verbonden. Verder moeten we bekijken of het om nieuwe of nog bestaande bushaltes gaat. Ik stel voor om dit nog eens na te gaan met de diensten en om het onderwerp op de volgende raadscommissie te brengen. Daarna kunnen we het op de volgende gemeenteraad bespreken.”

Buitenlandse eigendommen

Tezelfdertijd pleitte N-VA ook voor een standaard fraudeonderzoek naar buitenlandse eigendom door sociale huisvestingsmaatschappijen. Een rechtvaardig en sociaal beleid kan alleen door sociale huurfraude aan te pakken. “Ik wil het stadsbestuur aanmanen om samen met de sociale huisvestingsmaatschappij Mijn Huis aandacht te hebben voor sociale huurfraude”, aldus Patyn. “We zien dat sommige sociale huurders nog een buitenlands eigendom hebben. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.”

Het initiatief om hier strenger tegenop te treden komt van Vlaams Minister van Wonen Matthias Diependaele (N-VA). “Voorlopig gaan we een afwachtende houding aannemen, want het voorstel is nog niet waterdicht. Veel zaken van het voorstel zijn nog vaag. We zullen het dit zeker opvolgen als het juridisch volledig sluitend is ”, zegt schepen van Wonen David Vandekerckhove (Groen). (PVH)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.