Menen wil muziek aanleren in een alternatieve leercontext

Stefaan Lernout

SAMW, de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord van Menen, heeft de omkadering voor het leren in een alternatieve leercontext opgesteld.

“Leren in een alternatieve leercontext kan bijvoorbeeld concreet betekenen dat een leerling muziek het vak ‘groepsmusiceren’ volgt in de schoot van een lokale muziekvereniging waarvan hij of zij lid is”, legt schepen van Cultuur Griet Vanryckegem uit. “Men volgt hierdoor geen les meer voor dit specifieke vak op de academie zelf.”

De academie behoudt de financiële omkadering voor de betrokken leerlingen en blijft verantwoordelijk voor opvolging en begeleiding van het leerproces en de evaluatie. De academie dient daarover in dialoog te gaan met de alternatieve leercontext.

SAMW Menen heeft hiertoe een document opgemaakt – het toetsingsinstrument – dat zal gebruikt worden bij de beoordeling van de kwaliteit van de leeromgeving van de alternatieve leercontext. De gemeenteraad keurde dit document goed, alsook de afgesloten overeenkomsten die met drie verenigingen werden opgesteld.

De drie verenigingen zijn het jeugdorkest C-Barré uit Wevelgem, het jeugdorkest van de Koninklijke Harmonie Lauwe en de jeugdharmonie van de Stadsharmonie van Wervik.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier