Oudenburg opent sociale hulplijn tijdens coronacrisis

Burgemeester Anthony Dumarey en Schepen van Welzijn Romina Vanhooren. Deze foto werd genomen voorde social distancing maatregelen. (foto LIN)
Redactie KW

De Krant van West-Vlaanderen hield een exclusieve rondvraag in alle gemeenten naar de impact van de coronacrisis op de lokale besturen. Burgemeester Anthony Dumarey (Open VLD) opende een sociale hulplijn voor zijn inwoners tijdens deze crisis.

1. Komen de gemeenteraad en het schepencollege nog bijeen?

“Het schepencollege komt wekelijks digitaal samen via conference call. De maatregelen en adviezen van hogere overheden volgen elkaar snel op, waardoor je als lokaal bestuur snel moet kunnen schakelen. Daarom is het belangrijk om minstens één maal per week overleg te kunnen plegen met de collega’s uit het schepencollege. De gemeenteraad van april werd verdaagd, voor de raad gepland begin mei wachten we het advies van de Nationale Veiligheidsraad af. Er liggen diverse scenario’s op tafel om de gemeenteraad te laten plaatsvinden, hetzij deels digitaal, hetzij zonder publiek,… Dit wordt de komende dagen duidelijk.”

2. Welke grote projecten/investeringen zijn door de coronacrisis on hold gezet?

“De stad probeert op een creatieve manier om te gaan met de situatie, zodoende dient er niets on hold te worden geplaatst. Heel wat vergaderingen vinden voortaan digitaal plaats. Enkel de grote werken met betrekking tot de renovatie van de Mandelwijk en de werken in de Vervlotenweg liggen nog tot 19 april stil.”

3. Hoe blijft u in contact met de burger nu de gemeentehuizen gesloten zijn?

“Als stadsbestuur maken we er een erezaak van om snel en in verstaanbare taal te communiceren met onze inwoners. Via de sociale media en de stadswebsite zijn er dagelijkse updates, er werd een bewonersbrief per post aan alle inwoners bezorgd en om de twee weken is er een Facebook Live van de burgemeester waarop de inwoners al hun vragen, opmerkingen en bezorgdheden kunnen uiten.

4. Zijn er specifieke coronamaatregelen genomen? En hoe denkt u het inkomstenverlies op te vangen?

“De loketten van alle administratieve diensten sluiten fysiek de deuren. We zijn bereikbaar op weekdagen van 8.30 tot 12 uur en van 14 tot 16.30 uur. Op weekdagen kan je met vragen over de genomen maatregelen terecht op het algemeen infonummer 059 56 84 20 tijdens de bovenvermelde uren. Er werd ook een sociale hulplijn opgestart: 059 40 19 95. Hier kan men terecht voor hulpvragen rond boodschappen, maaltijden, bezorgdheden of gewoon voor een babbel. Op weekdagen (behalve op feestdagen) staan onze medewerkers steeds van 9 tot 18 uur voor je klaar. De Sociale Hulplijn is tijdens het weekend op zaterdagmorgen te bereiken van 9 tot 12 uur. Alle evenementen in stedelijke accommodaties, georganiseerd door de stad zelf of door verenigingen, worden geannuleerd tot en met 3 mei 2020.”

5. Kan het gemeentepersoneel aan de slag blijven?

“Waar mogelijk wordt er van thuis uit gewerkt, alle medewerkers zijn ook vrij om verlof te nemen of overuren op te nemen. Waar het niet mogelijk is om van thuis uit te werken, bijvoorbeeld in het recyclagepark, technische uitvoeringsdienst en groendienst, wordt er in shifts gewerkt en is de social distance-maatregel van 1,5 meter de absolute norm.” (AM)