Vooruit Ingelmunster wil kruispunt Ringlaan-Gentstraat conflictvrij: “Niet overtuigd van motie”

Kurt Soenens (links), Sandy Priem en Enigo Vandendriessche van Vooruit aan de verkeerslichten op het kruispunt van de Ringbaan en de Gentstraat in Ingelmunster. (foto FODI) © FODI
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

Tijdens de gemeenteraad diende Kurt Soenens (Vooruit) een extra agendapunt in over het conflictvrij maken van het kruispunt van de Ringlaan en de Gentstraat. Nu de Lysbrug afgesloten is, maken voetgangers en fietsers immers meer gebruik van de Ringbrug. Dat betekent meer fietsers op het kruispunt van de Gentstraat en de Ringlaan.

Op een conflictvrij kruispunt krijgen fietsers en indraaiende auto’s of vrachtwagens nooit op hetzelfde moment groen licht. Hierdoor worden gevaarlijke conflicten vermeden. Deze zomer kwam het concept uitgebreid in het nieuws, na een tragisch ongeval in Antwerpen waarbij twee jonge meisjes het leven lieten. De meisjes hadden met hun step op hetzelfde moment groen licht als een indraaiende vrachtwagen.

Ook Ingelmunster heeft zo’n kruispunt: het kruispunt van de Ringlaan en de Gentstraat. Indraaiend verkeer en zachte weggebruikers die rechtdoor rijden, krijgen er op hetzelfde moment groen licht. Het is de Vlaamse overheid die bevoegd is voor het kruispunt. Kurt Soenens (Vooruit) wil dat de gemeenteraad een motie goedkeurt waarin hij Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) vraagt om het kruispunt zo snel mogelijk conflictvrij te maken.

“Zeker nu fietsers en voetgangers geen gebruik kunnen maken van de Lysbrug lijkt een conflictvrij kruispunt het minimum om de veiligheid te garanderen”, zegt Kurt. “Het is nog zeker tot in 2025 wachten op een nieuwe Lysbrug. We hadden gehoopt dat er een tijdelijke noodbrug zou komen, zoals tijdens de bouw van de Brigandsbrug. De Vlaamse Waterweg (ook onder voogdij van minister Peeters) besliste hier, na overleg met de gemeente, anders over. Hierdoor zijn fietsers en voetgangers aangewezen op de Brigandsbrug of de Ringbrug. Er is dus meer verkeer op het kruispunt Ringlaan-Gentstraat. In het verleden zijn op dat kruispunt al verschillende ongevallen gebeurd. Helaas ook enkele met dodelijke afloop. We hopen dat Vlaanderen niet wacht met ingrijpen tot er nieuwe ongevallen gebeuren. Het zou een sterk signaal zijn mochten alle partijen in de gemeenteraad zich achter onze vraag scharen.”

“Weinig hoffelijkheid”

Schepen van Mobiliteit Trui Lambrecht vond het spijtig dat raadslid Soenens niet eerst had geïnformeerd bij de gemeente: “Dan zou je vernomen hebben dat onze mobiliteitsmedewerker die vraag al stelde in verband met de lichtregeling aan dit kruispunt en dit al op 27 november 2020. We kregen een reactie terug dat ze volop bezig waren om dergelijke conflicten zoveel mogelijk te beperken. Een motie indienen is niet onze manier van werken. Dit getuigt van weinig hoffelijkheid tegenover onze partners, waar wij dagelijks mee werken en in overleg moeten meegaan”, zegt de schepen.

“Onze relaties met AWV en de Vlaamse Regering zijn heel goed en constructief. Vandaag namen we nog contact op met AWV om die motie te duiden en om tegelijkertijd onze bezorgdheid over het kruispunt nog eens te onderstrepen. Ondanks onze bedenkingen bij een motie gaan we deze toch goedkeuren, na telefonisch overleg met AWV om onhoffelijke communicatie op sociale media te vermijden”, besloot ze. De motie werd eenparig goedgekeurd door meerderheid en oppositie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier