https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Sandy Buysschaert is na 2,5 jaar schepen af na recente machtswissel: “Ik hoop op comeback in 2024”

foto WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

Sandy Buysschaert viel bij de recente machtswissel uit de boot, maar de gewezen schepen kijkt nu al vooruit. “Ik wil er in 2024 weer staan.” Vanuit zijn bevoegdheden zorgde hij in de afgelopen tweeënhalf jaar alvast voor een aantal ingrijpende veranderingen ‘op het terrein’.

Of hij er ondertussen vrede mee genomen heeft? “Moeilijk. Het wringt toch. Vooral omdat er nog zoveel in de steigers stond. De heraanleg van de Ruzettelaan bijvoorbeeld. Maar ik probeer het positief te bekijken: er is ook al veel gerealiseerd; ik heb me als schepen kunnen tonen in een uitvoerend mandaat. Bovendien merkte ik ook wel aan de reacties op sociale media dat mijn inspanningen voor de stad gewaardeerd worden en dat sterkt me. Daardoor houd ik er uiteindelijk wel een goed gevoel aan over.”

Buysschaert was als schepen onder meer bevoegd voor het parkeerbeleid in de stad. Een thema waar iedereen wel een mening over heeft. “Er is rond het nieuwe parkeerbeleid heel wat te doen geweest, maar ik ben er wel van overtuigd dat onze stad – en bijgevolg ook de Blankenbergenaar – daar op het einde van de rit beter van geworden is. Ik maak me ook sterk dat we altijd de moeite genomen hebben om ons oor bij de bevolking te luister te leggen.”

“Wat wel pijn deed, is het gecancelde dossier van de Grote Markt. Uiteindelijk heeft dat de Blankenbergse belastingbetaler bijna een miljoen euro aan subsidies gekost, en dat louter en alleen omwille van partijpolitieke spelletjes”, klinkt het.

De positieve reacties op mijn gedane inspanningen voor de stad deden deugd

Een ander stokpaardje van Sandy Buysschaert was de netheid in de stad. “Ik kon me daar druk in maken als ik mijn toer deed en weer her en der opengereten vuilniszakken zag liggen”, glimlacht hij. “Maar ook op dat vlak is er heel wat vooruitgang geboekt. De ondergrondse afvalcontainers bieden niet alleen meer comfort maar ook een oplossing voor de meeuwenproblematiek.”

Daarnaast was Buysschaert schepen van Bevolking en Burgerlijke Stand. “Ik noemde mijn bevoegdheden weleens ‘mijn yin en yang’. Parkeerbeleid en afvalbeheer, dat is allebei emotie hé. Dat zijn thema’s die iedereen bezighouden, en als beleidsmaker kun je in die hoedanigheid bijdragen aan een aantal tastbare verbeteringen op het terrein. Daarnaast had ik ook de eer om huwelijken te voltrekken en jubilarissen in de bloemetjes te zetten. Heuglijke momenten in een mensenleven, en ik heb het elke keer opnieuw als een privilege ervaren om daar als schepen te mogen bij zijn.”

Afgelopen zomer mocht Sandy Buysschaert ook kort proeven van het burgemeesterschap. “Een fijne ervaring, maar waar je als schepen nog op bepaalde momenten wel je rust hebt, heb ik als waarnemend burgemeester ervaren dat het in die functie nooit ophoudt. Als je verantwoordelijk bent voor de veiligheid in je stad, geeft dat een onderhuidse onrust die nooit stopt. Al mag ik wel zeggen dat ik zelf ook dag en nacht met mijn dossiers bezig was. Ik heb er thuis altijd een punt van gemaakt om samen aan tafel te zitten, maar eigenlijk was ik tijdens mijn schepenambt zelf niet zo’n goed voorbeeld. Die druk is nu weggevallen.”

“Rechtlijnige aanpak”

Buysschaert blikt ook dankbaar terug op de samenwerking met N-VA. “Daphné dictatoriale trekjes? Ach, dat was gewoon een afleidingsmanoeuvre van Vooruit. CD&V en N-VA hebben elkaar in oktober 2018 hun woord gegeven en we zijn elkaar trouw gebleven. Ik vind dat we altijd rechtlijnig zijn geweest in onze aanpak.”

Sandy Buysschaert hoopt op een comeback in 2024. “Ik heb mijn schepenambt de voorbije tweeënhalf jaar met hart en ziel uitgeoefend, er elke seconde van genoten. Dus ja, ik heb absoluut de ambitie om straks in 2024 opnieuw mee het beleid te bepalen. De vele positieve reacties sterken me in dat vertrouwen.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.