Marjan Chapelle neemt na twee jaar afscheid als schepen: “Ik deed het met hart en ziel”

Tijdens de gemeenteraad van maandag 21 december geeft Marjan Chapelle (Samen) haar schepenambt door aan Klaas Verbeke van CD&V. Dat was zo afgesproken na de vorige verkiezingen. Als vierde schepen krijgt hij haar bevoegdheden sport, toerisme, mobiliteit, woonbeleid, ICT en communicatie.

Marjan Chapelle: “Ik zou zo weer een schepenambt aanvaarden.”©MICHAEL DEPESTELE
Marjan Chapelle: “Ik zou zo weer een schepenambt aanvaarden.”©MICHAEL DEPESTELE

Marjan Chapelle (47) volgde het regentaat wiskunde, maar gaf nooit les. “Sinds 2000 werk ik in het Poperingse Crelan-kantoor Taillieu. In 1995 trouwde ik met kinesist Chris Wheaton. Samen hebben we twee kinderen. Emma (24) is ook kinesiste, werkt in het wzc O. L. V.-Gasthuis en helpt thuis in de praktijk. Emiel (21) zit in zijn laatste jaar sociaal werk aan HO-Gent. Op dit moment verblijft hij als Erasmusstudent in Ljubljana waar hij stage loopt in het jeugdwerk”, zegt Marjan.

Kentering

In september 2004 raakte ik op een receptie aan de praat met Jurgen Vanlerberghe, voor wie ik veel sympathie had als lokale politicus. Poperinge dreigde toen in mijn ogen een slaapstad te worden. Ik zag in hem de ideale persoon om hier een kentering in te brengen. Jurgen zei me toen dat hij plannen had om een nieuwe beweging op te richten bestaande uit SP.A-leden, aangevuld met onafhankelijke kandidaten. Hij polste mijn interesse om hieraan mee te werken. Hij overviel me er toen mee, maar een paar weken later stemde ik in. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad”, vertelt Marjan.

Van Samen was toen totaal nog geen sprake. Ik kwam als een van de eerste onafhankelijken naar de vergaderingen met nog een restant mensen van PRO. Het was toen al duidelijk dat PRO een stille dood zou sterven. Pas later zag Samen het levenslicht, en ik was dus een van de pioniers. Van 2007 tot 2018 was ik onafgebroken raadslid. Doordat Jurgen Vanlerberghe in 2018 werd aangesteld als gedeputeerde bij de provincie kreeg ik de kans om voor twee jaar schepen te worden. Ik denk dat je ver in de Poperingse geschiedenis moet teruggaan om een onafhankelijke schepen terug te vinden. Als er al een voorganger zou zijn? Achteraf besef ik wel dat ik niet de gemakkelijkste weg gekozen heb om aan politiek te doen. Uiteindelijk mis je wel die grotere achterban die je als lid van een politieke partij wel hebt.”

“Op het vlak van mobililiteit was ik af en toe ontgoocheld”

“Twee jaar is erg kort om als schepen echt veel te realiseren. Er zijn wel heel wat dossiers opgestart waar ik bijzonder blij om ben. Ik denk dan aan de aanleg van de fietspaden naar Westouter en naar Vlamertinge. Ook voor het masterplan stationsomgeving en oude spoorwegbedding zijn de eerste stappen naar een volwaardig mobipunt gezet. Wel kon ik op elke deelgemeente enkele mooie aanpassingen laten uitvoeren in functie van de verkeersveiligheid rond de schoolomgevingen”, geeft Marjan Chapelle mee.

Trots op websites

“Als het over effectieve verwezenlijkingen gaat, dan staan bij mij op nummer één toch wel de nieuwe websites van Popsjot en van de stad. Hadden we die nog niet gehad bij aanvang van de lockdown in maart, dan hadden we een groot probleem gehad. Informeren en communiceren moest opeens heel snel gebeuren. Een versnelling hoger schakelen op het vlak van digitalisering was noodzakelijk. Op afspraak werken werd de norm. We hebben ondertussen ook een nieuwe en klantvriendelijk afsprakenmodule, de parkeerkaarten zijn gedigitaliseerd. Deze en nog heel wat andere documenten kan je nu online aanvragen. Op het gebied van digitalisering hebben we de voorbij twee jaar grote stappen gezet. Ook voor de digitale gemeenteraad vonden we snel een efficiënte oplossing. Maar dat was zeker niet overal zo. De grootste ontgoocheling was ongetwijfeld toen totaal onverwacht corona op ons pad kwam, met het besef dat 2020 een jaar zonder evenementen zou worden. We hadden een mooi gevuld toeristisch programma klaar met als hoogtepunt de Hoppefeesten. Het zou een fantastische editie worden. Ik keek er hard naar uit om dit als schepen te beleven.”

Veiligheid

“Op het vlak van dossiers was ik binnen mobiliteit af en toe wel eens ontgoocheld. Je doet vaak niet wat je wil doordat er verschillende partners bij betrokken zijn. Als AWV de wegbeheerder is, dan heb je die goedkeuring nodig. Als ze het niet aanvaarden dan sta je machteloos omdat je het niet naar wens kan uitvoeren. De veiligheid van de zwakke weggebruiker draag ik hoog in het vaandel. Wat mij betreft mag dit gerust ten koste van een aantal parkeervakken zijn als dat nodig is. Ik had hierin vaak de neiging iets verder te willen gaan dan de coalitiepartner”, zegt de afscheidnemende schepen nog.

Met het masterplan van de Vroonhofsite ziet de toekomst van onze stadskern er mooi uit. Wat ooit een droom was in onze eerste ‘Samen’-campagne wordt stap voor stap werkelijkheid. Het voelt fantastisch om dit te zien groeien van idee naar effectief project. De uitvoering van dit plan wordt een serieuze uitdaging voor de komende jaren in onze stad.”

Ik deed het in elk geval met hart en ziel. Er liggen nog vier jaar tussen nu en de verkiezingen, er kan veel gebeuren in die periode. Als ik nog eens kandideer, en er de kans toe krijg, zou ik graag weer een schepenambt aanvaarden”, besluit Marjan. (AHP)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.