Kurt Soenens (Vooruit) pleit voor duidelijker fietsstraten: “Markering kan beter”

Kurt Soenens ziet liever langs beide zijden van de weg een wegmarkering verschijnen.©FODI
Kurt Soenens ziet liever langs beide zijden van de weg een wegmarkering verschijnen.©FODI
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

Tijdens de gemeenteraad in Ingelmunster vroeg Kurt Soenens (Vooruit) aan het schepencollege om werk te maken van een betere aanduiding van de fietsstraten.

Al sinds 2012 is Vooruit (toen nog SP.A) vragende partij voor fietsstraten. “Als we meer mensen op de fiets willen krijgen, dan moeten we hen ook de ruimte geven in het verkeer,” klonk het bij de socialisten. In september 2019 was het dan eindelijk zover: de Schoolstraat, Guido Gezellestraat, Brigandsstraat en Hendrik Consciencestraat werden fietsstraat. In een fietsstraat mogen fietsers gebruik maken van de volledige rijstrook. Auto’s mogen er nog rijden, maar zijn er ‘te gast’ tussen de fietsers. De snelheid is beperkt tot 30 km per uur en auto’s mogen fietsers niet inhalen. Tot zover de theorie. Of de fietsstraat goed werkt, hangt natuurlijk af van het gedrag van de weggebruikers én de duidelijkheid van de fietsstraat.

Meer wegmarkeringen

Volgens Kurt Soenens (Vooruit) kan dat laatste nog beter. “De fietsstraten aan beide schoolomgevingen zijn een zeer goed initiatief, maar toch merken we nog vaak dat de regels niet goed worden gevolgd. Autobestuurders zijn zich er vaak niet van bewust dat ze geen fietsers mogen inhalen, en fietsers voelen zich niet zeker genoeg om hun plaats op de rijbaan op te eisen. Een betere aanduiding van de fietsstraten kan volgens ons voor meer duidelijkheid zorgen.”

Je kan niet alles in een handomdraai veranderen en aanpassen

“Vandaag is enkel het begin en einde van de fietsstraat gemarkeerd met een stukje rood wegdek, een verkeersbord en een afdruk van het verkeersbord op de weg. Op die plaatsen is het klaar en duidelijk: je rijdt een fietsstraat binnen of buiten. Maar eens je op de fietsstraat bent, merk je geen verschil meer met een gewone straat. Daarom pleiten we voor een wegmarkering over de volledige fietsstraat. Dat hoeft niet een volledig rood wegdek te zijn. Met herhaalde afbeeldingen van een fiets met aanduiding van de rijrichting en een rode lijn die de rijrichtingen splitst, valt het meteen op dat hier andere regels gelden.”

Netwerk langzaam verkeer

Schepen van Verkeer Trui Lambrecht (De Brug/N-VA & Open VLD) zei dat het inrichten en herinrichten van de mobiliteit in de gemeente bestaat uit meerdere factoren. “Fietsstraten zijn daar een onderdeel van. Je kan echter niet alles in een handomdraai veranderen, aanpassen en implementeren. Er is sensibilisering en draagvlak nodig van je bevolking. Deze is zich wel aan een snel tempo aan het voltrekken, wat we volmondig toejuichen.”

“De verdere ontwikkelingen voor de fietsstraten moet worden gekaderd en dit kan het best via ons mobiliteitsplan. In het bestek van dit plan is een netwerk langzaam verkeer beschreven. Dit bevat onder andere een onderzoek naar welke straten als fietsstraten kunnen worden ingericht en of het aangewezen is om een bestaande zone 30 uit te breiden. Er wordt ook een kader opgemaakt voor de type-inrichting op het vlak van de voetgangers- en fietsvoorzieningen voor alle straten. Een duidelijker signalisatie kan ook nog zorgen voor een veiliger fietsstraat. Ik wil nog meegeven dat de inrichting van de Jan Breydelstraat als fietsstraat is voorzien.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier