Het grote gelijk van voormalig hoofdredder en Bredens schepen Jacques Deroo: “Jetscooters zijn goeie zaak”

Redactie KW

Toen Blankenberge onlangs uitpakte met een nieuwe jetscooter voor zijn reddingsdienst vond voormalig hoofdredder en Bredens schepen Jacques Deroo het tijd om een en ander recht te zetten: “Toen ik 20 jaar geleden wou aantonen dat die dingen handig zijn voor een reddingsdienst, werd ik er weggehoond.”

Het is een stormachtige dinsdagnamiddag wanneer we aan strandpost Duynegat afspreken met Jacques Deroo (71) en huidig assistent-hoofdredder Olivier Vandenabeele (44). Ook Bredene heeft sinds vorig jaar een jetscooter in dienst en net als Jacques 20 jaar geleden willen we wel eens weten of zo’n ding handig is voor de strandredders.

“Zeer zeker”, laat Olivier geen twijfel bestaan. “Zeker op een zware zeedag als vandaag is een jetscooter van goudwaarde. Met onze boten raken we dan moeilijk de branding door, met een jetski is dat een fluitje van een cent.”

Wetgeving

“Met een scooter kun je vanop het strand vertrekken. Een boot moet al lendendiep in het water liggen om te starten. En de schroef blijft gevaarlijk voor onze redders”, pikt Jacques in.

“1997 was het toen ik het idee voor het eerst lanceerde. Ik schreef lokale volksvertegenwoordigers aan om hen te overtuigen dat een jetscooter een meerwaarde kon zijn voor de reddingsdiensten. Gouverneur Breyne kon niet overtuigd worden. De wetgeving zat in de weg.”

In juni 2000 waagde Deroo een nieuwe poging. “Ik had alle hoofdredders, windsurfclubs en de plaatselijke sportschepen uitgenodigd voor een demonstratie in Blankenberge. Burgemeester Monset bleek echter niet op de hoogte en maakte behoorlijk misbaar over mijn stunt in het bijzijn van de verzamelde pers. De rel haalde de voorpagina’s.”

“Naast Blankenberge en Bredene hebben ook Zeebrugge, De Panne en De Haan intussen een jetski”, pikt Olivier in. “Zo stilaan de helft van de kustgemeenten dus. En maar goed ook. Het is echt een troef.”

Sociale media

“De reddingsdiensten zijn sedert mijn tijd professioneler geworden”, meent Jacques. “In mijn tijd was er nog geen uniforme kledij. We hadden zelfs geen walkietalkies in het begin. Voormalig burgemeester Eerebout verdient een pluim op dat vlak. Hij zorgde ervoor dat intercommunale IKWV alles stroomlijnde.”

“Makkelijker is het er niet op geworden”, merkt Olivier op. “De autoriteit van de redder wordt ondermijnd. Vooral de laatste drie, vier jaar worden onze beslissingen meer en meer betwist. Onze redders moeten ook erg op hun hoede zijn want alles wordt vandaag gefilmd met de gsm. Voor je het weet, sta je als redder op de sociale media en krijg je bakken kritiek voor een vermeend verkeerde ingreep.”

De redders werken daarom veel proactiever dan 20 jaar geleden, bevestigt Jacques. “Er is ook een grotere uniformiteit tussen de badplaatsen. Is het in de ene gemeente rode vlag, dan elders ook.”

“Of toch bijna”, merkt Olivier op. “Want uiteindelijk beslist ook de lokale situatie daarover. Bredene met zijn golfbrekers is veel gevaarlijker dan De Haan, waar je die niet vindt. Bij laag water kun je zo tegen een golfbreker aan zwemmen.”

Onervaren zeilers

“En dan komt die jetscooter van pas. En misschien denk je: bij slecht weer gaat toch niemand zwemmen? Maar dan vergeet je de vaak onervaren zeilers, die in de problemen kunnen komen. Neen, dat de jetscooter uiteindelijk toch bij de reddingsdiensten is doorgebroken, is alleen maar een goeie zaak…”

(MM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier