Goede dienstverlening is verzekerd in Hooglede tijdens coronacrisis

De renovatiewerken aan het gemeentehuis waren voorzien voor begin april maar zijn door de coronacrisis voor onbepaalde tijd uitgesteld. © (foto JT)
Redactie KW

De Krant van West-Vlaanderen hield een exclusieve rondvraag in alle gemeenten naar de impact van de coronacrisis op de lokale besturen. De impact van de coronamaatregelen laat zich ook voelen in de gemeente Hooglede. Burgemeester Rita Demaré garandeert wel een goede dienstverlening.

1. Komen de gemeenteraad en het schepencollege nog bijeen?

“Wij komen elke week samen met het schepencollege. Hiervoor zitten we verspreid over de gemeenteraadszaal. Tussendoor overleggen we via Skype, Whatsapp en mail.”

“Deze week hebben we een nieuw systeem uitgetest om toch digitaal te vergaderen. De gemeenteraad van maart is niet doorgegaan. De volgende gemeenteraad is pas op 27 april gepland. We kijken om deze digitaal te organiseren, het zou dan om een besloten zitting gaan.”

2. Welke grote projecten/investeringen zijn door de coronacrisis on hold gezet?

“De werken aan het gemeentehuis zijn tijdelijk opgeschort. Het gemeentehuis zou een nieuw onthaalpunt krijgen voor bezoekers, extra bureelruimte, een nieuwe verwarmingsinstallatie en een energiezuinig verlichtingssysteem. Het einde van de werken was voorzien eind 2020 maar die datum zal dus opschuiven.”

3. Hoe blijft u in contact met de burger nu de gemeentehuizen gesloten zijn?

“Er wordt achter gesloten deuren verder gewerkt, al dan niet via telewerk. Iedereen is dus bereikbaar via mail of telefoon, voor dringende zaken kan zowel in gemeente als OCMW een afspraak gemaakt worden, eventueel via videoconferentie. Sociale media, website en nieuwsbrief spelen eveneens hun rol.”

4. Zijn er specifieke coronamaatregelen genomen? Zoals bijvoorbeeld het schrappen van parkeerretributies? En hoe denkt u het inkomstenverlies op te vangen?

“We betalen de huur van de zalen die niet gebruikt konden worden zowel privé als aan verenigingen terug. Het inkomstenverlies zullen we moeten doorstaan. Ik veronderstel dat ook enkele uitgaven naar volgend jaar zullen doorgeschoven worden.”

5. Wat met het gemeentepersoneel? Kan iedereen aan de slag blijven of voert u ook technische werkloosheid in?

“Normaal is iedereen aan het werk, in het dienstenchequebedrijf zijn sommige mensen enkele dagen economisch werkloos. We zijn blij dat ons personeel aan de slag blijft om een goede dienstverlening te behouden.” (JT)

Hoe doen ze het in de andere West-Vlaamse gemeenten? Ontdek het op www.kw.be/lokalepolitiek.