Ongenoegen over werken in de Bellewijk

De bewoners van de Bellewijk willen een betere communicatie met de aannemer. © MICHAEL DEPESTELE Michael Depestele
Andres Hollebeke
Andres Hollebeke Medewerker KW

Tijdens de jongste gemeenteraad had Johan Lefever (Open VLD) heel wat vragen over de openbare werken in de Bellewijk in Poperinge. De buurtbewoners klagen er steen en been. Burgemeester Christof Dejaegher (CD&V) stelde dat de werfvergaderingen stipter zullen bijgewoond worden door het stadsbestuur.

“Een hele tijd al klagen mensen over de aanpak van de werken in de Bellewijk en vooral de communicatie daarrond. In het buurthuis doen ze wat ze kunnen. En het regenweer valt ook erg tegen. Maar de aannemer moet toch eens aangesproken worden. De bewoners zien echt af. Er wordt op nogal veel plaatsen tegelijk begonnen en soms zijn de werken zo ingrijpend dat de bewoners echt in de miserie zitten”, stak Johan Lefever van wal.

“De aannemer houdt ook geen rekening met vragen van bewoners ter plaatse in verband met de bereikbaarheid. Garages zijn onbereikbaar en soms raken de mensen zelfs niet meer binnen in hun eigen woning. De werven zien er ook verschrikkelijk uit en zorgen voor veel gevaarlijke situaties, mede door de barre weersomstandigheden nu. Neem daarbij de gedoofde lichten ter plaatse in de vroege morgen en we hoeven er geen tekening bij te maken hoe gevaarlijk het daar is voor de mensen die er wonen en die naar hun werk moeten. De vertegenwoordigers van de stad ter plaatse doen hun best maar ook zij hebben het gevoel prooi te zijn van de aannemer”, aldus nog Lefever.

“Ook de stad zou communiceren met de aannemer, maar stelt ook van hem afhankelijk te zijn. Toch stel ik mij de vraag of dat overleg en die te maken afspraken niet veel beter kunnen. De stad is toch de opdrachtgever!”, zei Johan Lefever.

Moeilijk dossier

“Wij beschouwen de bewoners van de Bellewijk zeker niet als tweederangsburgers. Maar niet iedereen ter plaatse stelt zijn vragen op een hoffelijke manier. Op sociale media vallen vaak (te) harde woorden. Momenteel investeren we daar wel 2 miljoen euro. Onder meer de voetpaden waren kapot, roosters waren verroest enz., het betreft een erg moeilijk dossier”, antwoordde burgemeester Christof Dejaegher.

“Maar elke werf brengt nu eenmaal hinder mee. We vragen de bewoners nog wat op de tanden te bijten, nadien zullen ze tevreden zijn met de resultaten. Het gaat vaak over heel smalle stroken, waar alle nutsvoorzieningen moeten vernieuwd worden. Bovendien zijn er erg veel partners bij betrokken, zoals alle nutsbedrijven, de aannemer, bouwmaatschappij De Mandel, de stad enz. Komt daarbij dat de jongste tijd de leveringstijden van materialen niet worden nageleefd, waardoor soms niet kan voortgewerkt worden. Hierdoor loopt de hele planning in het honderd. Op sociale media is er veel frustratie, maar daar worden ook onwaarheden verkondigd. De communicatie verloopt via het Buurthuis, waarmee alle bewoners vertrouwd zijn”, aldus nog de burgemeester.

“Ik heb zelf op de werfvergadering met de aannemer gesproken, maar de procedures rond de overheidsopdrachten moeten gevolgd worden. Nu is er op elke werfvergadering iemand van de stad aanwezig. Wij begrijpen veel klachten van de bewoners en zullen er alles aan doen om die in de toekomst te vermijden. Zelf zal ik ook nog eens naar de eerstkomende werfvergadering gaan”, besloot de burgemeester.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.