Het Waregemse stadsbestuur stelt zijn meerjarenplan 2026-2031 voor. “We investeren de komende zes jaar 108 miljoen euro, dit is het grootste investeringsplan uit onze geschiedenis”, vertellen burgemeester Kristof Chanterie (CD&V) en zijn ambitieus schepencollege. De belastingen verhogen niet, al is er wel een opvallende verschuiving.
Iedereen mee op het ritme van Waregem. Met die baseline stelt het stadsbestuur zijn nieuw meerjarenplan voor. “Ons beleidsplan is open en transparant, en groeide uit gesprekken met de stadsdiensten, ondernemers, handelaars, adviesraden en participatie van onze inwoners”, duidt burgervader Kristof Chanterie.
“We ijveren voor een warme, inclusieve stad waar iedereen zich thuis voelt. Daarnaast investeren we in een klimaatbestendige, leefbare, groene stad op mensenmaat. We zetten in op een bloeiende lokale economie met ruimte voor ondernemers, op meer veiligheid en op een modern en toekomstgerichte stadsorganisatie. Ik ben trots op dit ambitieus meerjarenplan.”
Vraag nummer één bij zo’n meerjarenplan: ‘Stijgen de belastingen?’. “Nee”, zegt schepen van Financiën Rik Soens (CD&V).
Onroerende voorheffing
“De federale hervorming van de personenbelasting zorgt voor een kleiner belastbaar inkomen, en heeft dus een directe impact op onze lokale inkomsten. Maar we verhogen de fiscale druk niet. We hanteren een belastingverschuiving in plaats van een -verhoging. De aanslagvoet aanvullende belasting op de personenbelasting blijft in Waregem ongewijzigd. We zijn trots op die 6.8 procent, Waregem is op dat vlak de goedkoopste in de regio.”
“Die belasting behouden we dus en de milieubelasting schaffen we zelfs af. Dat zorgt voor een lastenverlaging voor burgers en bedrijven maar ook voor extra druk op het stadsbestuur. Minder ontvangsten op vlak van personenbelasting en geen milieubelasting komt neer op een verlies van 13.5 miljoen euro.” En dat moet gerecupereerd worden. “We hanteren gedifferentieerde opcentiemen op de onroerende voorheffing, wat een impact heeft op een derde van de Waregemse bevolking.”
Tweede verblijven
Voor gezinnen met een kadastraal inkomen (KI) kleiner dan 750 euro verandert er niets. Wie een KI boven 750 euro betaalt, zal nog iets meer moeten ophoesten. “Het komt neer op een stijging van 9.34 procent. Voor veel inwoners blijven de totale belastingen dus neutraal, of verminderen ze zelfs. De sterkste schouders zullen dan net iets meer betalen. Conclusie: de belastingdruk in Waregem blijft quasi neutraal.”
Belangrijk: het stadsbestuur hanteert voor het eerst een belasting op tweede verblijven. “Die taks is inderdaad nieuw. De belasting op ‘woningen zonder domicilie’ bedraagt 1.250 euro per jaar.”
Nieuwe sportschuur
Het tweede luik van het meerjarenplan draait om de geplande investeringen. “Met veel enthousiasme en trots, en een grote dank aan de stadsdiensten stellen we het grootste investeringsplan uit onze geschiedenis voor”, vertelt Soens. Tussen 2026 en 2031 wil Waregem maar liefst 108 miljoen euro investeren.
We lijsten enkele zaken op. De stad investeert 1 miljoen euro in een nieuwbouw voor Chiro Nieuwenhove. Op het Jeugdeiland komt een nieuwe ‘Sportschuur’ die het Jeugdcentrum moet vervangen. Daarvoor wordt 3.4 miljoen euro vrijgemaakt. De nieuwe Guido Gezelleschool moet 11.3 miljoen euro kosten. Het Goed te Beaulieu – dat een zorgsite én toeristische (horeca)trekpleister wordt – krijgt 6.5 miljoen euro.
EK Jumping
Op de Gaverbeekhippodroom worden de stallingen en parking gerenoveerd. Met een investering van 1.3 miljoen euro moet de site klaar zijn tegen het Europees kampioenschap Jumping van 2027. De nieuwe competitiesporthal – die naast de parkeertoren langs de Expo verrijst, en dus niet op de hondenschool – krijgt een budget van 7 miljoen euro. De verdere afwerking van cultuurcentrum De Schakel kost 600.000 euro.
In Sint-Eloois-Vijve wordt de bib in de kerk geïntegreerd. De kapelfunctie blijft behouden, de kerk wordt dus niet ontwijd. Het budget voor de aanleg van de esplanade en afwerking site Regenboogpark-Pand, dat in oktober van start ging, bedraagt 2.5 miljoen euro. Voor de inrichting van groene ruimtes en speelpleinen op diverse plekken wordt respectievelijk 850.000 en 450.000 euro vrijgemaakt.
Markt en Stormestraat
De grootste slokop: wegenis- en rioleringswerken. De komende zes jaar staan heel wat projecten op de planning. “Daarover brengen we begin volgend jaar een uitgebreid overzicht. Maar het budget staat vast en bedraagt 24 miljoen euro”, aldus schepen van Openbare Werken Philip Himpe (CD&V). “Voor verdere verkeersveiligheid rekenen we een half miljoen euro uit en voor de aanleg en vernieuwing van de trage wegen zo’n 900.000 euro.”
De vernieuwing van de Markt en Stormestraat – misschien het belangrijkste project van dit meerjarenplan – krijgt een budget van 4 miljoen euro. Eerst volgt een nieuw mobiliteitsplan, de werken zelf starten in 2029 en moeten klaar zijn tegen eind 2031. Voor de verledding van de straatverlichting wordt 2.5 miljoen euro voorzien. Het stadsaandeel in de ontwikkeling van bedrijvensite Blauwpoort bedraagt 710.000 euro.
BK wielrennen
Hulpverleningszone Fluvia en politiezone MIRA kunnen de komende legislatuur rekenen op een toelage van 4 en 1.2 miljoen euro. Het OCMW krijgt een budget van 4 miljoen euro. “En niet onbelangrijk: we werken verder aan de blauw-groene verbindingen zoals het openleggen van de Gaverbeek en zetten in op extra veiligheid met een politiepunt in het centrum, meer camera’s en drie extra wijkinspecteurs”, besluit burgemeester Chanterie. “We werken ook aan een nieuw stadslogo en bijhorende branding én pakken uit met het BK wielrennen in juni 2028.”