Gaselwesttarieven op tafel tijdens gemeenteraad in Langemark

Tijdens de gemeenteraad kwam onder meer de elektriciteitsfactuur ter sprake.© iStock
Tijdens de gemeenteraad kwam onder meer de elektriciteitsfactuur ter sprake.© iStock
Redactie KW

Tijdens de gemeenteraad van Langemark informeerde Laurent Hoornaert (Tope8920) naar de stappen van het schepencollege voor een bos op de Hagebos. Verder kwamen ook de Gaselwesttarieven op tafel.

Laurent Hoornaert (Tope8920) informeerde naar de stappen van het college voor een bos op de Hagebos. “Volgens een schrijven van Ovam kunnen gronden in particuliere handen, eigendom van de familie Dumoulin, wel genieten van subsidie voor een oriënterend bodemonderzoek.” Milieuschepen Peter Vantomme (N-VA) had onder meer van de cel openbaar bestuur van minister Demir, de verzekering gekregen dat subsidie voor particulieren niet kon. “Volgens Ovam kan het wel”, zegt raadslid Hoornaert. “Indien we toch groen licht krijgen, gaan we met de woordvoerder van de familie terug aan tafel zitten.”

De aandacht van de gemeenteraad ging vooral uit naar Gaselwest. Eerder werd bekend gemaakt dat de netbeheerder 200 euro duurder is dan de andere netbeheerders. Laurent Hoornaert vroeg politieke actie. “Gaan we als gemeenteraad ook voor een motie?” Daar had niemand bezwaar tegen. “Eigenlijk moeten de pertinente vragen gesteld worden in de raad van bestuur. Daar moeten de cijfers spreken”, zei Dominique Cool (N-VA). Langemark-Poelkapelle heeft geen vertegenwoordiger in de raad van bestuur. “De voorzitter is de burgemeester van Poperinge van CD&V”, liet Tristan Bruynsteen weten.

Volgens burgemeester Lieven Vanbelleghem (CD&V) bepaalt de Vreg op basis van de kosten welk tarief Gaselwest mag aanrekenen. “Onze regio kent veel zonnepanelen. Dat betekent extra uitgaven aan toelagen voor zonnestroom. Wij hebben een bundelnet, terwijl in Wallonië nog sprake is van koperdraad. We zijn een bedrijvige regio waarbij veel grootverbruikers een elektriciteitscabine plaatsen om lagere tarieven te bekomen. Vroeger was er een solidariteit van tarieven tussen alle provincies. Antwerpen heeft daarvan de stekker uitgetrokken. Voor water is het wel voor Vlaanderen één tarief.”

De algemene vergadering beslist vanaf 2022 de invoering van het capaciteitstarief. Dat betekent elektriciteit betalen in functie van het vermogen. Er wordt een compensatievergoeding voorzien voor zij die al een digitale meter in huis hebben.

Het was niet duidelijk of in een volgende gemeenteraad een motie zou opgemaakt worden.

Trage wegen

Ysco vraagt een gedeeltelijke afschaffing van buurtweg nr. 94, tussen de Bikschotestraat en de Martjevaart. Een deel loopt door de bedrijfsgebouwen. Gemeenteraadslid Leen Louwagie (CD&V) vroeg zich af of het niet zinvoller zou zijn om deze weg volledig af te schaffen. “Het resterende stukje van de sentier wordt helemaal onbereikbaar en is een doodlopende weg, zonder aansluiting. Het stukje tracé blijft wel vermeld op de notariële akte. Zou het niet zinvol zijn om de trage wegen, die geen enkele functie hebben en onmogelijk te heropenen zijn, in één keer te schrappen? Het zou veel tijd besparen bij het indienen van een bouwdossier”, aldus Leen Louwagie.

Schepen Peter Vantomme is bereid om over het voorstel na te denken. “Er zal wel moeten afgestemd worden met de fracties welke we afschaffen en welke niet. Er zal ook een advies moeten verleend worden door de landbouw- en de milieuraad.”

Lijnbus

Er passeert geen bus 95 meer in de Klerkenstraat in Langemark. “Maar toch zijn de wegmarkeringen aan het wegdek aangebracht”, stelde Laurent Hoornaert vast.

“De mensen klagen van de omleidingen. Zij weten niet welk niveau aansprakelijk is, maar houden de gemeente wel verantwoordelijk”, meent Jean-Marie Callewaert (Vooruit). “Ik rij zelf de wegen af om te zien of er nog extra borden moeten bijkomen”, zei Lieven Vanbelleghem tot besluit. (pco)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier