https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

CD&V Kortrijk maakt zich zorgen over het geld van de stad: “We moeten kiezen: verkeersveiligheid of de verlaagde Leieboorden”

Benjamin Vandorpe (CD&V) vindt dat het stadsbestuur keuzes moet maken over welke projecten ze wel nog willen realiseren. © gf
Olaf Verhaeghe

Voor Benjamin Vandorpe van CD&V Kortrijk is het duidelijk: het Kortrijkse stadsbestuur moet dringend keuzes maken. “De financiële toestand van onze stad laat niet toe om alles wat qua investeringen nog op de planning staat, ook te realiseren”, geeft hij aan. Schepen van Financiën Kelly Detavernier (N-VA) is overtuigd dat het goed komt. “We blijven ambitieus, met oog op een financieel gezond evenwicht”, benadrukt ze.

De gemeenteraad van Kortrijk boog zich in september samen over een tussentijds rapport over de stadsfinancieën. Het moment voor CD&V’er Benjamin Vandorpe om het stadsbestuur te waarschuwen voor een te rooskleurige kijk. “Dit stadsbestuur heeft zich aan het begin van de bestuursperiode gepresenteerd als de grootste investeringscoalitie ooit, met het plan De Beste Stad van Vlaanderen”, zegt hij. “Maar enkele jaren later schiet van die ambitie maar bitter weinig meer over.”

260 miljoen euro op drie jaar

“We zitten in Kortrijk met de hoogste schuldgraad van alle West-Vlaamse centrumsteden en doen ook mee bovenaan het klassement in de rest van Vlaanderen”, aldus Benjamin Vandorpe nog. “We leven al op de poef. Bovendien staan er ook grote vraagtekens bij de toekomstige inkomsten, door de daling van de parkeerontvangsten en de dalende dividenden van Gaselwest bijvoorbeeld. We weten dat we problemen zullen krijgen.”

Anderzijds, zo benadrukt CD&V, is maar één op de drie projecten die al gerealiseerd moesten worden, ook effectief uitgevoerd. “Jullie wilden 292 miljoen euro investeren, op vandaag halen we 28 miljoen. We moeten nog dik 50 miljoen inhalen en we hebben daarna nog 210 miljoen euro te gaan. Een snelle rekensom: 260 miljoen euro in de komende drie jaar. Laat ons een kat een kat noemen: dat gaan we niet halen”, stelt Vandorpe.

Een schande is dat niet, maar het wordt voor CD&V wel tijd dat het stadsbestuur de Kortrijkzanen zegt waar het op staat. “We moeten hen recht in de ogen kijken en zeggen: we zullen niet alles kunnen doen wat we beloofd hebben, maar dit zijn de projecten die we wel nog gaan doen. De Stadscoalitie moet keuzes maken, de projecten waar we het geld nu wel voor hebben.”

Prioriteiten

Mobiliteitsprojecten, onderhoudswerken en de heraanleg van de deelgemeenten moeten volgens de oppositiepartij prioritair worden behandeld. “Het doortrekken van de Leieboorden of het aanleggen van de passantenhaven zijn zaken die mooi zijn, maar die nog even in de koelkast kunnen tot er orde op zaken is, tot wanneer de echt belangrijke investeringen volledig zijn uitgevoerd. Dat betekent niet dat we die niet willen, maar dit is niet het moment. De vraag is dan ook: wat gaan jullie schrappen en wat gaan jullie zeker wel nog doen, rekening houdend met de rekeningen die we vandaag zien.”

Vlaams Belang sloot zich bij monde van Wouter Vermeersch aan bij het betoog van CD&V. “Men kan zeggen wat men wil, cijfers liegen nooit”, zegt hij. “De woorden kunnen hier afgetoetst worden aan de daden. Het investeringsritme waar men van spreekt, ligt op amper 34 procent. De realisatiegraad daalt zelfs nog verder, hoewel de economie overal weer opleeft. Tweederde is gebakken lucht en verantwoordelijke burgemeester is intussen al vertrokken naar Brussel. Hoe zit het trouwens exact met de schuldgraad van onze stad? Op zes jaar tijd stijgen de schulden met meer dan een kwart. Dat is ongezien. Hoe kijkt u naar die evolutie, mevrouw Detavernier?”

Ambitieus blijven

Schepen van Financiën Kelly Detavernier (N-VA) verwees nadrukkelijk naar de invloed van de coronacrisis, de krapte op de arbeidsmarkt en andere factoren die het realiseren van belangrijke projecten vertraagde. “We proberen hier heel gericht en stipt op te reageren om de realisatiegraad toch te maximaliseren”, zegt ze. “We doen het, in vergelijking met andere steden, trouwens bijlange niet zo slecht.”

“Het investeringsbudget is ambitieus en het wordt knokken om een aantal inhaalbewegingen te doen, maar laat ons die ambitie blijven nastreven”, aldus de schepen nog. “Ik ben het wel fundamenteel oneens met de stelling dat we als stad financieel ongezond zouden zijn. Dat klopt niet. Elke investering is opgenomen in het meerjarenplan en elke aanpassing beschikt altijd over een positieve autofinancieringsmarge, veel beter dan wat de hogere overheid ons oplegt. Wij kennen een structureel financieel gezond evenwicht. Wij kunnen onze schulden zeker betalen. En alles wijst er ook op dat we dit jaar niet zullen moeten lenen.”

Projecten schrappen, zoals CD&V vraagt, is voor schepen Detavernier een brug te ver. “De oefening is volop lopende en is materie voor het aangepaste meerjarenplan”, duidt ze. “Daar zullen we binnenkort mee naar de gemeenteraad komen. Maar de ambitie om te blijven investeren, daar houden we aan vast. Die ambitie, hand in hand met een structureel en financieel gezond evenwicht.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten