De Panne denkt aan efficiëntere organisatie na coronacrisis

© MVO
Redactie KW

De Krant van West-Vlaanderen hield een exclusieve rondvraag in alle gemeenten naar de impact van de coronacrisis op de lokale besturen. Bram Degrieck (Het Plan-B) lanceerde onder meer de Pannebon.

1. Komt u nog bijeen met het schepencollege en met de voltallige gemeenteraad? En zo ja, op welke manier? Kan de gemeenteraad ook door de gewone burger gevolgd worden?

“Wij komen zeker nog samen met het schepencollege, minstens één keer per week, meestal digitaal. In april was sowieso geen gemeenteraad gepland maar we voorzien wel een informeel overlegmoment over een aantal onderwerpen.”

2. Welke grote projecten/investeringen zijn door de coronacrisis on hold gezet?

“We zijn niet van plan om investeringen die ons handelsapparaat ten goede komen, te schrappen. Integendeel zelfs. De evenementen zijn wel geschrapt tot en met eind mei. Voor een aantal grote evenementen zoals het champagneweekend worden volgende week beslissingen genomen.”

3. Hoe blijft u in contact met de burger nu de gemeentehuizen gesloten zijn?

“We hebben een minimale dienstverlening, maar maximale communicatie uitgewerkt. Via het platform ‘vragen van burgers’ kan gemaild en gebeld worden en daar krijgt de burger antwoord op alle vragen. Daarnaast zijn alle diensten telefonisch bereikbaar. Veel medewerkers op de bureaus werken van thuis uit.’

4. Zijn er specifieke coronamaatregelen genomen? Zoals bijvoorbeeld het schrappen van parkeerretributies? En hoe denkt u het inkomstenverlies op te vangen?

“We hebben direct het unieke systeem van de Pannebon uitgewerkt. Heel veel andere gemeenten zijn ons aan het kopiëren. Het betalend parkeren werd opgeschort en nieuwe belastingen worden momenteel niet uitgestuurd. Ook stellen we de besprekingen voor het invoeren van een toeristentaks met een jaar op.”

5. Wat met het gemeentepersoneel? Kan iedereen aan de slag blijven of voert u ook technische werkloosheid in?

“Stilaan gaan we terug aan de slag en wordt de dienstverlening terug opgestart. Groenonderhoud bijvoorbeeld lag enkele weken stil en dat begint sporen achter te laten. Veel van onze medewerkers zijn thuis aan het werk, een aantal is ter beschikking. Niemand moet loon inleveren. Onze medewerkers getuigen van een zeer grote verantwoordelijkheidszin en flexibiliteit, aan het bestuur om dit te verzilveren in een efficiëntere organisatie.” (API)

Hoe doen ze het in de andere West-Vlaamse gemeenten? Ontdek het op www.kw.be/lokalepolitiek