"We moeten blijven investeren en vooruit kijken, want Knokke-Heist heeft alle troeven om een van de mooiste shoppingsteden van het land te zijn en te blijven", aldus Demeyere. Hij wil de leegstand in de winkelstraten aanpakken.
...

"We moeten blijven investeren en vooruit kijken, want Knokke-Heist heeft alle troeven om een van de mooiste shoppingsteden van het land te zijn en te blijven", aldus Demeyere. Hij wil de leegstand in de winkelstraten aanpakken."We volgen de algemene trend in Vlaanderen. We moeten dringend met een reeks maatregelen komen. Leegstand is een sluipend gif dat het charmante karakter van Knokke-Heist aantast. Hoe kunnen we lege winkels een nieuwe bestemming geven? Dat is de centrale vraag. Een belangrijke factor zijn de huurprijzen. Vijftien jaar geleden zijn die fors gestegen door de komst van de grote winkelketens. De vraag was toen groter dan het aanbod. Vandaag is de situatie helemaal anders: de prijzen zijn onbetaalbaar hoog. Een aantal eigenaars heeft ons signaal opgepikt. Waar huurprijzen zakken, zien we nieuwe winkels", vertelt Kris. "Wij kunnen een eigenaar niet verplichten om de huur naar beneden te halen, maar we kunnen wél leegstandtaks heffen. In de eerste plaats worden de eigenaars van die leegstaande panden uitgenodigd voor overleg. Leegstandtaks is een wapen dat pas op het einde van het verhaal komt. Een goede eigenaar of ondernemer gaat zelf zijn pand proberen te verhuren aan interessante prijzen. Ze worden daarbij ook gedwongen door de markt. In de Lippenslaan zijn er heel wat zaken die van locatie veranderden. Dat is omdat die handelaars of ondernemers op het eind van hun huur onderhandelden over de huurprijzen. Economie is heel simpel: als het niet opbrengt, kan het niet blijven duren. Een leegstaand winkelpand komt na twee jaar op de leegstandlijst. Van deze lijst geraak je pas af als het pand zes maanden na mekaar in gebruik genomen is. Hoeveel de leegstandtaks exact zal bedragen, zijn we op juridisch vlak aan het bekijken. We gaan die die taks gebruiken voor de activering van de leegstand", legt Kris Demeyere uit."De beleving van onze winkelstraten moeten we dringend herdefiniëren. We gingen ondertussen in overleg met de handelaars op de Lippenslaan. Voornaamste opmerking is eenrichtingsverkeer of de straat verkeersarm maken. Met randparkings kan de auto perfect van de straat en toch dicht bij het winkelapparaat blijven. We gaan de bezorgdheden van de handelaars meenemen. Er moeten dringend knopen doorgehakt worden. Het is 5 voor 12. Het kan niet langer dat je op een betonnen vlakte met vier rijen auto's je leven moet riskeren om de straat over te steken", aldus schepen Demeyere, die ook plannen heeft voor de eindejaarsperiode."We willen nog meer investeren in de eindejaarbeleving en de kerstsfeer. Daarvoor kijken we naar Maastricht. Een modelstad die niet veel groter is dan Knokke-Heist, maar waar altijd iets te beleven valt. Een van de denkpistes is het invoeren van een handelstaks waarbij we alle handelaars, ook de grote ketens, betrekken. Je kan maar gezelligheid en sfeer creëren als er één groot geheel is. Wij denken aan het heffen van taks per lopende meter gevelbreedte. Het idee zit in studie. Als je een taks heft, moet er voldoende geld binnenkomen om het gewenste resultaat te krijgen", besluit schepen Kris Demeyere. (DM)