Kortrijk Vooruit wil fietsexamen invoeren

© Foto a
Redactie KW

Die vraag kwam van de jongeren zelf tijdens een jongerendebat in Kortrijk.

“De politieke debatten volgen elkaar op”, weet Geo Verstichel, voorzitter van Kortrijk Vooruit. “Tijdens een jongerendebat werd ook Kortrijk als fietsstad besproken. Daaruit bleek dat jongeren zelf vragende partij zijn om een fietsexamen te organiseren. Iets waarvoor onze partij zijn nek wil uitsteken.”

De huidige coalitie wil van Kortrijk een fietsstad maken. “Wij delen het principe ‘iedereen op de fiets’. We mogen echter niet blind zijn dat meer fietsers op de weg ook meer verkeersovertredingen met zich mee brengt. Tijdens het debat kwam naar voor dat veel jongeren zelf vaststellen dat veel fietsers zich roekeloos en onveilig in het verkeer begeven.”

“Er heerst te veel een gevoel van ‘mij kan niets overkomen’ of ‘ik heb overal voorrang’. Een gevaarlijke inschatting”, weet ook lijsttrekker Dirk Dupont. “Het is niet de bedoeling om ouders opnieuw op te zadelen met bijkomende kosten om te slagen in een examen. Er moet in eerste instantie worden samengewerkt met het onderwijs.”

In buurgemeente Wevelgem bestaat al dergelijk fietsexamen voor de zesdeklassers. Er is een theoretische en een praktische proef, ondersteund door de politie. Tussen de 250 en 300 leerlingen leggen jaarlijks dat examen af.

Mobipunt

Naast het fietsexamen wil Kortrijk Vooruit ook werk maken van een mobipunt. Vriend en vijand zijn het erover eens dat het openbaar vervoer beter kan in Kortrijk.

“Vooral het ontbreken ervan na 22uur is voor veel jongeren een doorn in het oog”, weet voorzitter Geo Verstichel. “Na een concert, laatavondfilm of theatervoorstelling moeten ze het maar zien uit te zoeken om thuis te geraken. Zeker vanuit een deelgemeente is dat niet evident. Onderhandelen met De Lijn blijkt erg moeilijk. Daarom wil onze partij onderzoeken in hoeverre de stad kan inzetten op eigen openbaar vervoer.”

Daarnaast wil de partij inzetten op mobipunten op wijkniveau. “Dat is een toegankelijke plek waar verschillende mobiliteitsfuncties elkaar ontmoeten: autodelen, nabijheid van openbaar vervoer en fietsparkeren. Daarnaast kunnen aanvullende zaken worden aangeboden zoals info over buurtactiviteiten, een broodautomaat, locker voor pakjes… Kleinschaliger openbaar vervoer op wijkniveau kan een alternatief zijn in de strijd tegen het steeds stijgende aantal auto’s.”

(MVM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier