De heraanleg van de Leet domineert al enkele jaren het Ieperse politieke debat. Toen Aquafin grote rioleringswerken in de hele binnenstad aankondigde, besliste men om de inrichting van de hele buurt te herdenken: niet alleen De Leet maar ook het Sint-Maartensplein, het Astridpark en de Janseniusstraat.
...

De heraanleg van de Leet domineert al enkele jaren het Ieperse politieke debat. Toen Aquafin grote rioleringswerken in de hele binnenstad aankondigde, besliste men om de inrichting van de hele buurt te herdenken: niet alleen De Leet maar ook het Sint-Maartensplein, het Astridpark en de Janseniusstraat. In de vorige legislatuur werd er door het meerderheidskartel CD&V/N-VA een plan opgemaakt, maar het nieuwe stadsbestuur - een coalitie van Open Ieper, SP.A en N-VA - wil nu een enkele aanpassingen doorvoeren. Vooral wat betreft het aantal parkeerplaatsen heeft het nieuwe stadsbestuur een andere visie. "De nieuwe bestuursploeg wil dat De Leet, en bij uitbreiding de volledige binnenstad, bereikbaar is voor iedereen en voor alle vervoersmiddelen", zegt burgemeester Emmily Talpe (Open Ieper). "Dat is cruciaal voor de bewoners, handelaars en bezoekers. Op vandaag zijn er op het Vandenpeereboomplein 91 parkeerplaatsen. Volgens het eerste plan zou dit gereduceerd worden tot 21, maar de nieuwe bestuursploeg trekt dit opnieuw op tot 51. Wat betreft het Sint-Maartensplein zou het aantal parkeerplaatsen oorspronkelijk dalen van 97 naar 34. In het vernieuwde plan zullen er ook daar meer parkeerplaatsen voorzien worden, namelijk 61. Concreet worden er dus op deze twee centrale pleinen 57 bijkomende parkeerplaatsen ingetekend."Bij CD&V, dat nu in de oppositie zit, zien ze de aanpassingen met lede ogen aan. "CD&V betreurt de wijzigingen aan het plan voor de herinrichting van de Leet", zegt fractieleider Katrien Desomer (CD&V). "Het oorspronkelijke plan kwam er na een volledig doorlopen inspraak- en participatietraject. Het werd diverse keren aangepast, zowel na adviezen van burgers als na de gebundelde bemerkingen van alle erkende adviesraden van de stad. Dat er nu plat voor koning auto wordt gekozen getuigt van kortzichtigheid, weinig durf en een gebrek aan visie over de toekomst van onze stad. Terwijl zo goed als alle steden en gemeenten de auto ontmoedigen om tot in het centrum van de stad te rijden, kiest het schepencollege voor de volledig tegenovergestelde weg. Op alle politieke niveaus wordt gekozen voor 'vergroening' van mobiliteit, maar blijkbaar niet in Ieper."CD&V is echter niet van plan om zich zonder slag of stoot neer te leggen bij de aanpassingen. "Als de meerderheid haar plannen doorzet dan is dit echt een gemiste kans om Ieper verder te laten uitgroeien tot een dynamische, leefbare, toekomstgerichte stad. Daarom ook dat CD&V een interpellatie indiende voor de gemeenteraad van maandag", besluit Katrien Desomer.Ook de jongerenafdeling van CD&V Ieper kruipt mee op de barricades. Net voor de gemeenteraad vanavond organiseert Jong-CD&V Ieper een actie om 19 uur aan de ingang van het stadhuis, AC Auris. (TOGH)