"Ik hoor het de dorpsgenoten herhaaldelijk zeggen: 'eindelijk, ze gaan eraan beginnen'. Na de herhaaldelijke aankondigingen dat de werken zouden starten, begon de twijfel de bovenhand te nemen. Zeker als je zijdelings nog verneemt dat er blijkbaar een dispuut is met een andere ondernemer die vindt dat de toegewezen prijzen voor uitvoering niet haalbaar zijn en klacht heeft ingediend", vertelt Ives Goudeseune.
...

"Ik hoor het de dorpsgenoten herhaaldelijk zeggen: 'eindelijk, ze gaan eraan beginnen'. Na de herhaaldelijke aankondigingen dat de werken zouden starten, begon de twijfel de bovenhand te nemen. Zeker als je zijdelings nog verneemt dat er blijkbaar een dispuut is met een andere ondernemer die vindt dat de toegewezen prijzen voor uitvoering niet haalbaar zijn en klacht heeft ingediend", vertelt Ives Goudeseune."Het schrappen van de bussen halfweg februari bleek dus echt niet nodig. Onlangs werden ze - op mijn vraag aan het stadsbestuur - terug ingelegd op de normale reisroute. Ook de belbus bleek niet bruikbaar omdat 'het dorp niet bereikbaar' was. Het lijkt mij toch geen overbodige luxe om de bewoners te verwittigen dat de bussen een halte hebben op een andere plaats en op welk tijdstip deze daar zijn.""En waarom kunnen er geen lussen ingelegd worden zodat de bewoners langs de kant Lage en Hoge Voute en Maaldestedestraat de werken niet hoeven te trotseren om de Blauwepoortstraat te bereiken? Idem kan je een lus maken via de Zwarteleenstraat om zo terug te rijden naar de Komenseweg. Ik denk dat een betere en fijnere planning al heel wat oplossingen kan bieden om de minder mobiele mensen beter gebruik te laten maken van De Lijn.""We merken ook dat het gebruik van OC In 't Riet wat aan het stilvallen is", vervolgt Ives. "We krijgen telefoons om te weten of het OC nog bereikbaar zal zijn. Wie daar een activiteit plant, wil natuurlijk dat de 'feestgangers' dicht bij de zaal kunnen parkeren. Voor alle duidelijkheid: het OC In 't Riet is en zal bereikbaar blijven. Enkel moet je er rekening mee houden dat de ingang de uitgang, of omgekeerd, of beide richtingen kan worden. We hopen dat we daarover snel duidelijkheid krijgen zodat we dit kunnen meedelen aan de gebruikers.""Dus heel wat denkoefeningen die zich opdringen, maar we weten ook dat we de eerstvolgende maanden even moeten nadenken vooraleer we een richting inslaan. Hopelijk zijn de omleidingswegen bestand tegen zoveel extra verkeer. Dan denk ik maar aan de Schachteweidestraat en de Zwarteleenstraat die heel wat meer verkeer zullen moeten slikken.""Leuk te horen dat Zillebeke 'het mooiste dorp' van Ieper zal worden, hoewel ik dit ook al over Elverdinge hoorde. Maar laat ons nu van Zillebeke het best bereikbare dorp maken, ondanks de werken. In elk geval heeft Unizo Zillebeke daar al een verstandige denkoefening over gemaakt met het plaatsen van infoborden voor de bereikbaarheid van de handelszaken. Nu moet de rest nog volgen", besluit Ives Goudeseune. Intussen trachten de handelaars zo inventief mogelijk te zijn om niet te veel klanten te verliezen. "Ik hoop dat de overlast tot een minimum beperkt zal zijn", zegt schepen van Openbare Werken Stephaan De Roo (CD&V). "Het is belangrijk dat de aannemer verder kan werken. Alles hangt ook voor een groot deel af van het weer. Werken zorgen altijd voor overlast, maar achteraf plukt iedereen er de vruchten van", besluit schepen De Roo. (EG)