Inwoners Casselstraat eisen oplossing na abrupte afsluiting overweg

Gemeenteraadslid Stefaan Williams (CD&V) kaartte op de gemeenteraad maandag de situatie van de Casselstraat in Vlamertinge aan. Zo’n veertig gezinnen zijn afgesloten van directe toegang tot het dorp nadat Infrabel anderhalf jaar geleden de spooroverweg afsloot. Williams pleit onder meer voor de aanleg van een nieuw fietspad langs de Noorderring.

Met een hek en een vangrail werd het oversteken van de spoorweg ter hoogte van de Casselstraat onmogelijk gemaakt. (Foto TOGH)
Met een hek en een vangrail werd het oversteken van de spoorweg ter hoogte van de Casselstraat onmogelijk gemaakt. (Foto TOGH)

Anderhalf jaar geleden sloot spoorwegbeheerder Infrabel de overweg ter hoogte van de Casselstraat in Vlamertinge af. “Plots werden veertig gezinnen afgesloten van de directe toegang tot hun dorp”, schetste gemeenteraadslid Stefaan Williams (CD&V), zelf inwoner van Vlamertinge. “Kinderen konden niet meer via de korte weg naar school en dienden met hun ouders een helse omweg te maken om te winkelen of om aan het sociale leven in het dorp deel te kunnen nemen.”

Maar Vlamertinge?

Op een vorige zitting kwam CD&V al eens tussen over dit probleem. “Wat gebeurde er ondertussen?”, sneerde Stefaan Williams. “Wat wassen van handen in onschuld en ondertussen die getroffen bewoners wat sussen dat er oplossingen zouden komen… De aangereikte oplossingen zijn in ieder geval onvoldoende en zeker niet wat de bewoners verwachten om dit probleem echt op te lossen. Maar wat het nog erger maakt is dat die oplossingen er nu na anderhalf jaar nog steeds niet zijn. De bewoners moeten langs donkere, smalle weggetjes – die in de winter dan nog vol modder of onder water liggen – zich naar het dorp te begeven. Levensgevaarlijk voor kinderen en voor iedereen die daar voorbijkomt een risico op ongevallen. Het probleem zou bekend moeten zijn. Waarom is hier nog steeds niets aan gedaan? Is het omdat het maar Vlamertinge is? Is het centrum belangrijker? In ieder geval willen de bewoners dat er dringend een definitieve oplossing komt. Een nieuw fietspad aanleggen langs de Ring is volgens hen de enige mogelijke oplossing. En ondertussen vragen ze dat het stadsbestuur zijn verantwoordelijkheid neemt om de omweg die ze moeten maken direct veiliger te maken.”

Bijkomende lichtpunten

Burgemeester Emmily Talpe (Open Ieper) herinnerde Stefaan Williams eraan dat de gemeenteraad vorig jaar unaniem een negatief advies gaf over de sluiting van de overweg. “Infrabel besliste evenwel om ons advies naast zich neer te leggen”, stelde Emmily Talpe. “Ik heb toen ook helder gesteld dat wij daar bijzonder misnoegd over waren en van Infrabel een tegenprestatie hebben gevraagd. We zijn daar na veelvuldig aandringen tot een regeling gekomen. In de Lissewallestraat zijn op kosten van infrabel drie bijkomende lichtpunten voorzien. Dit dossier neemt echter meer tijd in beslag dan initieel gedacht omdat er in die straat geen elektriciteitsnet ligt voor openbare verlichting. Het huidige lichtpunt in de straat wordt van elektriciteit voorzien door middel van kabels over de landerijen. Maar ik kan u wel melden dat het dossier ondertussen afgerond en goedgekeurd werd door Infrabel en uiteraard Stad Ieper. Het leggen van de kabel en de plaatsing van de lichten is voorzien in het voorjaar volgend jaar. Normaal was dit pas in mei maar op ons aandringen is Fluvius bereid gevonden om dit sneller te realiseren. We volgen dit in ieder geval op.”

Fietspad niet realistisch

“Ter hoogte van het kruispunt Lissewallestraat en Bellestraat is een optimalisatie voorzien van de fietsoversteek, dit vooral naar fietscomfort toe”, vervolgde de burgemeester. “Nu liggen er kasseien, dit wordt asfalt maar is gekoppeld aan het dossier van de doortocht Vlamertinge omdat op die locatie dan ook beperkte rioleringswerken dienen uitgevoerd te worden. Als we dit nu al doen, mogen we straks alles weer openbreken. Een fietspad langs de ring zelf is geen realistische optie. AWV, de wegbeheerder, is absoluut tegenstander en zoals u weet hebben ze omwille van de onveiligheid in het verleden al het fietspad en zebrapad gesupprimeerd ter hoogte van Vlamertinge. Met uitzondering van fietsoversteek en zebrapad aan het rondpunt aan de Bellestraat omdat de snelheid daar veel lager ligt en er ook maar twee rijvakken zijn en geen vier zoals ter hoogte van de vroegere overweg. De omgekeerde beweging gaan ze zeker niet willen. Idealiter is een tunnel, maar ook hier hebben we toestemming en medewerking van de hogere overheid en subsidies nodig.”

‘Boos en triest’

Tot slot wilde de burgemeester toch een kanttekening maken bij de uitspraak van Stefaan Williams die zei: ‘het zal maar Vlamertinge zijn. Is het centrum belangrijker?’ “Dergelijke ongefundeerde uitlatingen zouden me eigenlijk boos moeten maken, maar eerlijk gezegd stemmen ze me vooral triest. Ik heb nu héél veel zin om hier alles op te sommen wat we trouwens voor al onze deelgemeenten gedaan hebben en zullen doen de volgende jaren – de volledige heraanleg van de doortocht van Vlamertinge om maar één te noemen – maar mijn antwoord dient beknopt te zijn, dus ik nodig u uit om er ons meerjarenplan nog eens op na te slaan.” (TOGH)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.