"Tegelijk biedt de ombouw ook mogelijkheden om specifieke ingrepen te doen op vlak van sfeer, veiligheid of toepassingen voor slimme steden", vertelt schepen Jan Rosseel (N-VA).
...

"Tegelijk biedt de ombouw ook mogelijkheden om specifieke ingrepen te doen op vlak van sfeer, veiligheid of toepassingen voor slimme steden", vertelt schepen Jan Rosseel (N-VA).In Ingelmunster staan momenteel 2.294 verlichtingstoestellen opgesteld die in 2018 samen 785.674 kilowattuur elektriciteit verbruikten, goed voor een CO2-uitstoot van 182.276 kilogram. "Vandaag staan er 111 LED-toestellen in de gemeente", vervolgt de schepen. "Om het volledig lichtpark tegen 2030 aan te passen moeten we 182 toestellen per jaar laten ombouwen. Daardoor zou het energieverbruik en de CO2-uitstoot 12 tot 15 keer sneller dalen dan via het huidige ombouwprogramma. Dankzij deze aanpassing verminderen we de C02-uitstoot in onze gemeente met 80.000 kilo. Ook financieel winnen we, want deze omschakeling zelf betalen zou ons een flink pak meer kosten. Bovendien is het veiliger, want in verschillende gebieden dooft de verlichting momenteel tussen 23 en 6 uur. Na de aanpassingen kunnen we in verschillende straten de verlichting dimmen in plaats van ze te doven. Zo krijgen bewoners en bezoekers een veiliger gevoel."Jan Defreyne (CD&V) vroeg op de raad of het met het winteruur in zicht mogelijk was de verlichting op sommige plaatsen tijdens de periode van de werken aan de rotonde aan de Ringlaan ook 's avonds en 's nachts te laten branden. "In de Oostrozebekestraat branden er bijvoorbeeld maar vier lichten en dat is toch jammer voor fietsers", vindt hij. Schepen Rosseel: "Er moeten inderdaad nog wat lichten verplaatst worden langs het kanaal voor fietsers, maar stukken die niet goed verlicht zijn nodigen uit om trager te rijden." Burgemeester Kurt Windels vult aan. "Als we die verlichting 's avonds aanpassen, is het dan niet uitnodigend voor nog meer chauffeurs om die alternatieve kleine banen te nemen? Dat zou niet de bedoeling mogen zijn, dus hier gaan we best niet zodat we extra verkeer niet stimuleren."(VADU)