Het Nieuwe Zilveren Hoofd in Ieper moet parasols afdekken wegens reclame

Xavier Desmit baat samen met zijn dochter Merel Het Nieuwe Zilveren Hoofd uit. (foto TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Het Nieuwe Zilveren Hoofd heeft zijn oranje terrasparasols moeten bedekken met zwarte doeken nadat ze bijna in beslag genomen werden door de stadsdiensten. Er waren klachten gekomen over de reclame voor het champagnemerk Veuve Clicquot op de parasollen. “Blijkbaar zijn er mensen die maar dat te doen hebben”, zucht zaakvoerder Xavier Desmit.

Eind 2018 werden Xavier Desmit en zijn dochter Merel de zaakvoerders van Het Nieuwe Zilveren Hoofd op de hoek van de Rijselstraat met de Merghelynckstraat. Tot vorige week werd het terras van de horecazaak opgefleurd door oranje parasols met Veuve Clicquot op, maar tot groot onbegrip van Xavier mochten ze niet blijven staan.

“Nochtans hadden we een vergunning gekregen, net als voor ons uitgebreid terras”, vertelt Xavier Desmit. “De schepen is zelfs langs geweest bij ons om na te zien en nog eens te bevestigen dat alles in orde was. Maar dan heb je mensen die blijkbaar niets anders te doen hebben dan bovenop de wetgeving te zitten, en die alles uitpluizen wat wel en wat niet mag.”

Blikvangers

De parasols hadden een opvallende oranje kleur, maar het is niet daar dat het schoentje wrong. “In het reglement staat blijkbaar dat er geen reclame mag staan op parasols en de onze waren van Veuve Clicquot. Dat is echter niet alleen een merknaam voor champagne, maar behoort ook toe aan ons huis… De Oude Dame. We hebben daar een overeenkomst over en dat werd ook goedgekeurd”, vervolgt Xavier. “Ik begrijp wel dat men naar een uniformiteit wil gaan, vooral wat de Grote Markt betreft. Maar ik denk dat de zaken in straten die leiden naar de Grote Markt wel degelijk mogen opvallen en kleur mogen hebben. In september brengen wij de regenboogvlag op de markt. Als wij nu ook eens die kleuren in de straten brengen, dan gaat Ieper duizend keer gezelliger worden. Je hoort dat ook bij de Ieperlingen. Ik word enorm gesteund. Vorige week heb ik meer dan 10.000 berichten gekregen, bovenop mails en telefoons. Allemaal zeggen ze hetzelfde: eindelijk eens iemand die de ballen had om kleur naar de stad te brengen.”

De parasols zijn ondertussen bedekt met zwart doek. (foto TOGH)
De parasols zijn ondertussen bedekt met zwart doek. (foto TOGH)

“Die oranje kleur viel wel op en trok ook aan. Wij wilden naar volgend jaar toe daar ook verder in blijven investeren, maar als je dan van die muggenzifters hebt, die zeggen: ‘reclame is reclame’, dan begrijp ik dat de schepen de wet moet toepassen. Anderzijds vind ik ook dat men zich verstopt. Het nieuwe bestuur had ook het reglement kunnen aanpassen toen het op de gemeenteraad kwam. Men heeft dat een beetje over het hoofd gezien.”

Lijn trekken

Schepen Diego Desmadryl is het daar niet helemaal mee eens. “Het is gewoon een bestaand reglement dat bepaalt dat in bepaalde zones geen reclame mag staan op de parasols”, zegt Diego Desmadryl, die onder meer bevoegd is voor lokale economie. “Dat reglement werd gewoon toegepast. Het is natuurlijk een beetje moeilijk geweest met de uitbreiding van de terrassen, maar we willen er wel over waken dat het reglement toegepast wordt door iedereen. Je moet ergens een lijn trekken. Als je het voor de ene toelaat, dan zegt de andere dat hij het ook mag en dan is het hek helemaal van de dam. Als je het toelaat in de Rijselstraat omdat het leidt naar de Grote Markt, wat moet je dan doen met de Menenstraat, waarvan je hetzelfde kan zeggen, maar ook de verbinding maakt tussen de Grote Markt en de Menenpoort?”

Xavier raakte echter ook geïrriteerd door de manier waarop de stadsdiensten het reglement probeerden te handhaven. “Woensdag om 14 uur kreeg ik een telefoon, om 16 uur stond de technische dienst hier en zonder een woord te zeggen begonnen ze die parasols weg te halen. Nochtans hadden we een mondeling akkoord dat we een week de tijd hadden om alles in orde te brengen. Gelukkig kon mijn dochter een passerende politiecombi doen stoppen, die hen erop wees dat zoiets diefstal was. Het was alsof we een moord gepleegd hadden. Heel ons terras zat vol. Uiteindelijk zijn ze afgedropen. Het toppunt is dat je de dag erop een mooi bestekje tussen je mails krijgt. Te betalen: 75 euro. Gewoon omdat er twee mannen twintig minuten met hun vingers gedraaid hebben. We hebben onmiddellijk geprotesteerd.”

Schepen Desmadryl meent echter dat er genoeg verwittigingen waren. “Andere zaken kregen ook een telefoontje met de vraag parasols met reclame weg te halen, en dat deden ze dan ook. Les Halles heeft de parasols van Omer ook moeten wegdoen. De Veemarkt heeft ze ook overgeplakt. Laat ons zeggen dat 90% wel perfect in orde was. Het Nieuwe Zilveren Hoofd heeft via mail vier verwittigingen gekregen. Ik ben er zelf nog geweest om te zeggen: we kijken wat we er aan kunnen doen. Maar als er klachten binnenkomen en iemand anders zegt: als ik geen parasols met reclame mag zetten, dan iemand anders toch ook niet, dan moeten wij het reglement voor iedereen toepassen.”

Frisse ideeën

“In plaats van jaloers te zijn op anderen, moeten ze beseffen dat er een volledig nieuwe wind door Ieper moet waaien, met jonge en frisse ideeën”, reageert Xavier nog. “Te beginnen met het stadsbestuur, dat beter al die oude regeltjes schrapt. Nu zetten ze de horeca tegen elkaar op. Voor wij er waren hebben ze al de Ieperlingen weggejaagd. Nu smeekt men op de Markt dat de Ieperlingen zouden terugkomen.”

Ondertussen losten Xavier en Merel het probleem op door zwarte doeken over de parasols te leggen. “We hebben inderdaad de oude dame een zwart kleed aangemeten. Daardoor zijn de parasols aan de buitenkant zwart, maar aan de binnenkant nog steeds oranje. Voor alle duidelijkheid: het oranje mocht blijven, enkel de naam mocht niet”, besluit Xavier.

“Het laatste wat we willen is de horeca op kosten jagen. Dat is een bestaand reglement dat we zonder twijfel gewoon toepassen. Het werd ook opnieuw goedgekeurd in de gemeenteraad. Op dat vlak is er geen probleem. Wel is het zo dat ik van plan ben om na het seizoen met alle brouwerijen aan tafel te zitten. Zij bieden immers die parasols aan. Misschien kunnen we daar uniformiteit vinden, zodanig dat de horeca zelf geen parasols moet aankopen. We doen alles om de horeca te ondersteunen, maar we mogen ook niet alles loslaten. We moeten toch ijveren voor een authentieke binnenstad”, besluit Diego Desmadryl.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier