Harelbeke verdubbelt budget voor fiets- en voetpaden

Het college met Tijs Naert, Kathleen Duchi, Francis Pattyn, David Vandekerckhove, Alain Top, Lynn Callewaert en Dominique Windels. © LOO
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Het college van burgemeester en schepenen van Harelbeke heeft zijn bestuursakkoord 2019-2024 voorgesteld. In het akkoord worden acht speerpunten naar voor geschoven. “Er is geen bepaalde rangorde. Alle acht de thema’s zijn even belangrijk”, aldus burgemeester Alain Top. De strijd tegen armoede en een opvallend mobiliteitsbeleid springen toch het meest in het oog.

De komende bestuursperiode 2019-2024 brengt voor de coalitie SP.A/Groen en CD&V heel wat uitdagingen met zich mee. De thema’s waarop de coalitie zich focust zijn: een verbonden, betrokken en participatieve stad; betaalbaar wonen en leven; een bereikbare, toegankelijke en verkeersveilige stad en een inclusieve en zorgzame stad. Verder een bedrijvige stad met jobs voor iedereen; een stad voor alle kinderen; een veilige en aantrekkelijke stad met aangename woonwijken; een duurzame, klimaatbestendige en circulaire stad en een bruisende stad met voor elk wat wils.

Bij elke beslissing houden we rekening met de impact op armoede, toegankelijkheid en duurzaamheid“, zegt burgemeester Alain Top (SP.A). “Van Harelbeke een bruisende, meer levendiger stad maken is een van de uitdagingen waar we de komende jaren aan werken.” Zo worden de werken aan de Leieboorden en aan het nieuwe Marktplein Het Vrij verder afgewerkt. “Het vernieuwde stadscentrum moet een ontmoetingsplaats worden: een plek waar mensen samen genieten van een drankje of wandeling, kunnen ontspannen en waar bedrijvigheid is.”

Duurzaam bewegen

Daarnaast zet de coalitie in op veilige infrastructuur voor fietsers en voetgangers. Het college werkt aan een nieuw mobiliteitsplan voor het centrum en de woonwijken. “We weren doorgaand vrachtverkeer uit onze kernen en we zien nauw toe op het respecteren van snelheidsbeperkingen. We willen dat meer inwoners zich te voet en/of met op de fiets verplaatsen. Uit een enquête blijkt dat de burgers hier zelf vragende partij voor zijn. Daarom investeren we meer in veilige en comfortabele straten, en verdubbelen we de investeringen in fiets- en voetpaden en ons trage wegennet“, zeggen de burgemeester en schepen van Openbare werken en Mobiliteit Tijs Naert (Groen).

Met de fiets of de wagen is geen evidente keuze. We moeten de inwoners aantrekken om op een veilige manier en duurzaam te bewegen. Ze moeten zelf initiatief nemen om zich op een andere manier te bewegen“, gaat Tijs verder. De uitvoering van het mobiliteitsplan moet zorgen voor veilige schoolomgevingen en -routes. Het principe van de vervoerregio geeft ons de kans een ambitieus mobiliteitsbeleid te voeren.”

We streven naar een stad waarin iedereen zich betrokken voelt en we samen aan de toekomst werken

Schepen van Zorgbedrijf, ouderenbeleid en personen met een beperking Lynn Callewaert (CD&V), staat pal achter het plan. “Met Beweging.net Harelbeke hebben we een mobiliteitsproject uitgewerkt en de fiets- en voetpadproblemen in kaart gebracht. Alle burgers moeten zich op een veilige manier kunnen voortbewegen, ook de zwakke weggebruikers en de minder mobiele personen”, duidt Lynn.

Stad voor alle kinderen

Harelbeke wil ook duurzamer worden en leefbaar blijven. “Door de bestaande ruimte open te houden en nieuw groen aan te planten. We snijden geen extra woonuitbreidingsgebied aan en willen via revitalisering en reconversie voldoende industriegebied aanbieden voor ondernemers. We leggen een fonds aan waarmee we open ruimte willen vrijwaren en/of creëren. De leefbaarheid van onze stad en de gezondheid van onze inwoners zijn hierbij de criteria. We zetten verdere stappen op het vlak van energieproductie en -verbruik”, luidt het.

Ook het onderwijs is een speerpunt. Door in te zetten op kwaliteit en voldoende capaciteit wil de stad gelijke onderwijskansen stimuleren. “Harelbeekse kinderen moeten naar een basisschool in hun eigen buurt kunnen gaan. We stimuleren betere samenwerking tussen de verschillende onderwijsnetten”, aldus schepen van Onderwijs Francis Pattyn (CD&V).

Ook de strijd tegen armoede blijft een van de voornaamste speerpunten. “We willen kinderarmoede vroeg detecteren, dat kan bijvoorbeeld door het inzetten van brugfiguren, zodat snel de gepaste hulp kan aangeboden worden. Hoe sneller we de armoede detecteren, hoe sneller we het kunnen oplossen”, aldus de burgemeester.

Dit alles heeft natuurlijk financiële gevolgen. We moeten een gezond financieel beleid blijven voeren en waakzaam blijven“, zegt schepen van Financiën Kathleen Duchi (CD&V). “We streven naar een stad waarin iedereen zich betrokken voelt en we samen aan de toekomst werken. Om die reden willen we iedereen vroeg in de besluitvorming betrekken bij nieuwe projecten“, besluit de burgemeester.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier