Harelbeekse oppositiepartijen maken zich zorgen over bouw Leiepaviljoen

© GF
Redactie KW

De meerderheid van de gemeenteraad, SPA/Groen en CD&V, keurde het bestek voor het bouwen van een paviljoen en een buitenlift voor mindervaliden goed. Oppositiepartijen N-VA, Open VLD en Vlaams Belang onthielden zich. Het gaat om een som van bijna 600.000 euro.

Het college besliste de ontwerpopdracht voor de opdracht ‘Bouwen paviljoen en plaatsen buiten-mindervalidenlift’ toe te wijzen aan de Tijdelijke Vereniging Architecten Els Claessens en Tania Vandenbussche uit Brussel. Voor deze opdracht werd een bestek opgemaakt door de ontwerper. De uitgave wordt geraamd op 595.886,17 euro exclusief btw. De raming omvat enerzijds het bouwen van het paviljoen casco en anderzijds de mindervalidenlift die vanaf het nieuw aan te leggen Marktplein toegang verleent tot de verlaagde kade en voorzien wordt aan het paviljoen.

Met De Vlaamse Waterweg, eigenaar van de gronden, werd een langdurig gebruikscontract van 50 jaar afgesloten. Verder zit het college in rechte lijn om een zaakvoerder voor het Paviljoen aan te duiden. Het gaat tussen 2 brouwerijen en een particulier. Bij die bijna 600.000 euro hadden de oppositiepartijen N-VA, Open VLD en Vlaams Belang hun bedenkingen. Zij onthielden zich bij de stemming.

Goedkopere opties

Voor N-VA Harelbeke begint de prijs van dit project de pan uit te swingen. “Het stadsbestuur wil dit project koste wat het kost realiseren. Bijna 600.000 euro voor een klein paviljoen. Wordt dit niet wat te veel?”, vraagt raadslid Wout Patyn zich af. “Het is belangrijk om het vernieuwde marktcentrum levendiger te maken met onder andere aantrekkelijke horecazaken. Een terras of zaak op de verlaagde Leieboorden is een mooi initiatief. Het is echter niet de bedoeling om zich als stadsbestuur te laten meeslepen in een project dat ‘koste wat het kost’ verwezenlijkt moet worden. Met N-VA trekken wij aan de alarmbel.” N-VA Harelbeke is altijd voorstander geweest om een zaak of terras in te richten op de vernieuwde Leieboorden.

“Dit moet echter geen luxeproject worden waarvan niet eens garantie is of het ook zal slagen. De toekomstige uitbater zal nog heel wat investeringskosten op zich moeten nemen aangezien hij intrekt in een bijna ruwbouw. Zo moet nog een deel van de nieuw vloer gelegd worden, is de verlichting nog niet aanwezig, de keuken en de bar staan niet op punt en er is een bergingstekort. Er zijn heel wat zaken die afwezig of maar half afgewerkt zijn“, vult raadslid Patrick Claerhout aan. “Het stadsbestuur moet zich eens bezinnen of ze op die manier verder willen met dit project. 600.000 euro is een hele som en we zijn nog niet ten einde. Als we de kosten-baten van het project afwegen dan denken we dat er goedkopere opties zijn. Zoals een terras dat een verlengde is van de brasserie op de hoek zoals in Kortrijk. Wij vragen een strikte opvolging van de budgettaire situatie.”

Nog omvangrijke investeringen nodig

Ook fractieleider Wouter Bouckaert van Open VLD is die mening toegedaan. “Dat het grondaandeel eigendom blijft van De Vlaamse Waterweg blijft houdt een risico in. Na 50 jaar kan de concessie eindigen en ontvangt de stad maximaal 3 procent van de aanvangsboekwaarde. De marktwaarde zal dan een stuk hoger liggen. De kostprijs van het casco paviljoen is vandaag fors hoger dan de initiële ramingen. Op vandaag is al 650.000 euro uitgegeven. We moeten er heel hard op toezien dat dit niet verder gaat”, zegt Wouter.

“Bovendien zijn er zijn nog omvangrijke investeringen nodig voor de afwerking en inrichting: er is maar een kleine keuken, er is weinig bergruimte, geen ruimte voor afval en er is geen koelcel. Deze investeringen samen met de concessievergoeding van 1.250 euro en de exploitatiekosten zijn misschien niet leefbaar. De stad zou eerst de kans moeten geven aan een goede invulling van leegstaande winkelpanden in plaats van te investeren in het paviljoen. We kunnen die middelen momenteel elders én beter gebruiken.”

Schepen van Openbare werken Tijs Naert sust. “50 jaar biedt toch een zekerheid. Er is voortdurend overleg met de kandidaat-uitbaters. Hen lijkt het een goede zaak dat het casco is, zo kunnen ze een eigen invulling geven naar hun concept. Er komt wel degelijk een extra berging. Het klopt dat het duurder wordt. We houden dit zeer nauw in de gaten.”

(PVH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier