Groen Izegem en Ledegem ijveren voor een verbindingsweg die het verkeer rond de Bosmolens en Sint-Eloois-Winkel leidt. "Op die manier willen ze het doorgaand verkeer uit de centra halen, zeggen Izegems gemeenteraadslid Balder Clarys en zijn Ledegemse collega Sien Jacques. "Wij stellen voor ...

Groen Izegem en Ledegem ijveren voor een verbindingsweg die het verkeer rond de Bosmolens en Sint-Eloois-Winkel leidt. "Op die manier willen ze het doorgaand verkeer uit de centra halen, zeggen Izegems gemeenteraadslid Balder Clarys en zijn Ledegemse collega Sien Jacques. "Wij stellen voor om de Muizelstraat te verlengen. Die loopt langs de autostrade en takt aan op de Rijksweg (N36).""We willen investeren in leefbaarheid en de Bosmolens en Sint-Eloois-Winkel opnieuw aan de mensen geven. Doorgaand verkeer heeft geen plaats in een centrum. Met ons idee is het voorstel uit Visie 2030 mogelijk op de Bosmolens, waarbij een autoluw marktplein wordt aangelegd. Zo zorgen we ook voor een veilige schoolomgeving. Dit initiatief kadert ook mooi in de geplande dorpskernvernieuwing voor Sint-Eloois-Winkel en tilt die daarmee zelfs een niveau hoger."Voorwaarde voor dit plan is wel dat er een knip komt, luidt het. "Enkel op die manier verleggen we écht het autoverkeer. Fietsers, openbaar vervoer en lokaal verkeer blijven wel nog mogelijk op de Meensesteenweg en Izegemsestraat."Beide partijen leggen hun voorstel op de gemeenteraad van mei neer. "We willen hiermee het goede voorbeeld geven en tonen dat samenwerking nodig is, maar ook kán. "Mobiliteit reikt verder dan de grenzen van de eigen stad of gemeente. We willen dat Izegem en Ledegem de haalbaarheid van ons voorstel onderzoeken. Het mag zeker niet los staan van een breder mobiliteitsbeleid."