Gouverneur over aanpak transmigranten : “Focus op Zeebrugge, maar nood aan centrale commandopost”

© Davy Coghe
Jos Remaut

Op de laatste provincieraad voor de verkiezingen gaf provinciegouverneur Carl Decaluwé vandaag een stand van zaken over het actieplan tegen overlast door transmigranten. Dit op vraag van Anthony Dumarey (Open VLD), Martine Vanbrabant (Vlaams Belang) en Wim Aernoudt (N-VA).

In de acties om de overlast van de illegale vluchtelingen in te dijken is een versnelling hoger geschakeld sinds minister Jambon de diverse provinciegouverneurs heeft gevraagd om coördinerend op te treden. “De dag na de vraag van de minister zaten we al samen”, aldus gouverneur Decaluwé, “en bij het overleg zijn alle mogelijke partners betrokken, ook de gerechtelijke overheid.”

“Heel positief is alvast dat bijna alle politiezones meewerken aan de acties, ook deze die niet onmiddellijk getroffen zijn door een problematiek van transmigranten op hun grondgebied. Een solidariteit die ik enorm waardeer.” Er is ondertussen ook een extra steun van 10 mensen uit de nationale reserve.”

De voorbije weken zijn er op het terrein al een aantal opvallende acties geweest, waarbij telkens tientallen illegalen werden opgepakt. “Daar gaan we zeker mee door”, aldus de gouverneur, “al zal u begrijpen dat ik daar hier geen details zal over geven. Maar de focus zal liggen op de haven van Zeebrugge en de toegangswegen ernaar toe. Daarbij hebben we wel absoluut nood aan één gemeenschappelijke commandopost. In Zeebrugge hangen alles samen om en bij de 600 camera’s, dat is evenveel als in Calais of Duinkerke. Maar die moeten dus op elkaar afgestemd worden, en daarbij zullen wij ook een inbreng nodig hebben van de privé-sector. En dat zal geld kosten, laat dit duidelijk zijn. Ik hoop alvast dat minister Jambon succes boekt bij zijn bezoek aan zijn Engelse collega, en dat de Britten met meer geld over de brug komen. Als ik zie wat ze allemaal aan Frankrijk geven…”

Ook aan de beveiliging op zich van de transportzone rond de haven van Zeebrugge is nog heel veel werk. “Op sommige plaatsen is er gewoon geen enkele afscherming, dat kan gewoon niet meer. We zullen hierover in gesprek moeten gaan met de daar gevestigde ondernemingen, want die hebben ook hun verantwoordelijkheid”, aldus de gouverneur, die verwees naar de beveiliging op de industriezone van Veurne, waarvoor de ondernemers daar goed samenwerken.

“Ik hoop ook dat de beloofde extra opvangcapaciteit van 300 plaatsen snel gerealiseerd kan, worden”, zei Carl Decaluwé nog. “Maar ook al is het nu soms dweilen met de kraan open, onze acties op het terrein zijn nodig om de zaak beheersbaar te houden. Als we niks doen, dan loopt het zeker uit de hand en wij willen ten alle prijze vermijden dat er tentenkampen ontstaan.”

Westkerke weer open, Jabbeke blijft dicht

De gouverneur had het ook nog even over de snelwegparkings. “De burgemeesters hebben wel degelijk de bevoegdheid om die te sluiten, zij kunnen autonoom beslissen wat dan ook te sluiten op hun grondgebied als ze vinden dat de veiligheid in het gedrang komt. Niettemin is de parking van Westkerke weer 24 uur op 24 open sinds woensdag, op uitdrukkelijke vraag van minister Weyts en na bemiddeling van mezelf. En daar zijn nu toch wel wat maatregelen genomen, zoals de herstelling van de omheining, en het instellen van privé-bewaking tot eind september. Ondertussen zijn daar ook de nodige ANPR-camera’s geïnstalleerd, maar ze werken nog niet omdat er nog discussie is over 6 meter glasvezelkabel en wie die moet betalen. Maar ook dat zal nu snel opgelost zijn. De situatie in Westkerke wordt nu dagelijks gemonitord, en elke dag krijgt de burgemeester van Oudenburg een rapport op zijn bureau.”

“De parking van Jabbeke is een ander geval. Zoals u weet heeft minister Weyts een tijd geleden een snelwegparkingplan opgesteld. Daarin is Westkerke gedefinieerd als een parking die dag en nacht openblijft, Jabbeke niet. Ook in de toekomst zal Jabbeke dus ‘s nachts niet meer open zijn voor vrachtwagens. We zijn nu de nodige ingrepen aan het bekijken om dat op een veilige manier te laten gebeuren, en te maken dat hij ‘s nachts wel vlot toegankelijk blijft voor gewone auto’s.”

“En ik begrijp de beslissing van de burgemeester van Jabbeke wel”, sloot de gouverneur af. “Deze parking ligt toch wel heel dicht bij de dorpskom en daar is effectief al wel overlast geweest. We hebben daar zelf al een tentenkamp moeten opruimen.”

Dat de problematiek zich door het sluiten van de snelwegparkings zou verplaatsen naar de afritten en de dorpskommen, moet volgens Decaluwé niet worden overroepen. “Ik kreeg in elk geval nog geen meldingen in die zin binnen.”

“Maar we moeten wel alles op alles blijven zitten. Niet alleen om de menshandelaars te vatten, maar ook omwille van onze bedrijven. Want de economische schade die deze lijden is veel groter dan men denkt. Heel wat transportbedrijven hebben momenteel facturen van 15.000 euro per maand en meer voor de herstelling van dekzeilen die door de transmigranten worden opengesneden. En er zijn al voor miljoenen euro’s aan ladingen verbeurd verklaard.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier