Gevaarlijke verkeersdrempels langs Zeeweg in Torhout

De twee nieuwe en de twee vernieuwde verkeersdrempels langs de Zeeweg worden niet door iedereen gesmaakt. © foto JS
Johan Sabbe

Sinds kort bevinden er zich langs de Zeeweg in Torhout vier verkeersdrempels. Twee bestaande drempels werden verhoogd en er werden twee nieuwe aangebracht ter hoogte van het druk bezochte kasteeldomein d’Aertrycke. Er klinkt kritiek op de drempels: ze zijn erg hoog en gevaarlijk.

Het punt kwam ter sprake tijdens de gemeenteraadszitting van vorige maandag, de eerste van de nieuwe legislatuur. Schepen van Mobiliteit Elsie Desmet (CD&V) stelde twee wijzigingen van het politiereglement voor: enerzijds over de nieuwe verkeersdrempels in de Zeeweg en anderzijds over de hoogtebeperking in de Pottebezemstraat.

Auto’s beschadigd door verkeersdrempels

Eva Maes (N-VA) had kritiek op de manier waarop de verkeersdrempels in de Zeeweg geplaatst werden. “Blijkbaar zijn ze erg hoog en bovendien heel gevaarlijk”, zei ze. “Ik hoor dat enkele auto’s al schade opgelopen hebben. Zijn die verkeersdrempels eigenlijk wel fatsoenlijk aangelegd? Ik ben de situatie ter plaatse gaan bekijken en opmeten. Volgens mijn metingen voldoen de drempels strikt genomen aan de wettelijke normen, maar ik heb er toch serieuze bedenkingen bij.”

Schepen Desmet: “Autobestuurders die schade aan hun wagen oplopen, rijden er gewoon te snel. Het is de bedoeling dat er in de Zeeweg maar maximum 50 km per uur gereden wordt, maar uiteraard op de drempels zelf heel wat trager. De vier drempels moeten de snelheidsbeperking in de straat afdwingen. De bewoners klagen er al langer over chauffeurs met een zware voet.”

Wel tonnagebeperking, maar geen beperkte hoogte

En dan is er de hoogtebeperking in de Pottebezemstraat. Die werd gedurende korte tijd afgedwongen aan de hand van een verkeerspoort, maar die werd binnen de kortste keren – een etmaal – aan flarden gereden. “En dus wordt de hoogtebeperking nu weer opgeheven, aangezien ze tot gevaarlijke situaties leidde”, aldus schepen Desmet. “We voeren in plaats daarvan een tonnagebeperking tot 3,5 ton in op de spoorwegbrug langs de Pottebezemstraat. Op de brug is er voortaan ook geen ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ voor zwaar vervoer meer mogelijk. Zo willen we het doorgaande zware verkeer volledig bannen.”

N-VA-raadslid Eva Maes betreurde de beslissing. “De hoogtebeperking in de Pottebezemstraat werd pas in december 2017 goedgekeurd en wordt nu alweer geschrapt. We zijn er, net als de bewoners, voorstander van om de installatie terug te plaatsen die de hoogte begrenst. Als er enkel een tonnagebeperking geldt, zal die zonder constante controle door de politie het probleem van het sluipverkeer niet oplossen.”

Ook Bertrand Vander Donckt (Groen) vond dat de hoogtepoort een tweede kans verdient om er het zware verkeer te bannen. Of eventueel wegverschuivingen.

Elsie Desmet: “De tonnagebeperking komt er net om het sluipverkeer van zwaar vervoer tegen te gaan. Dat wil echter niet zeggen dat we de inrichting van de straat onaangeroerd zullen laten. Het ene sluit het andere niet uit. We zullen dit dossier van dichtbij blijven opvolgen. Op de brug bevindt er zich trouwens al een asverschuiving.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.