Geschrapte parking nóg duurder: niet alleen schadevergoeding, ook 336.000 euro aan architectkosten

Benjamin Vandorpe (CD&V) klaagt de hoge kosten voor de geschrapte parking Texture aan.© a-JVGK
Benjamin Vandorpe (CD&V) klaagt de hoge kosten voor de geschrapte parking Texture aan.© a-JVGK
Olaf Verhaeghe

De geschrapte parking Texture blijft het Kortrijkse stadsbestuur en schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) achtervolgen. Nadat eerder bekend raakte dat de stad een schadevergoeding van bijna 500.000 euro moet betalen voor het terugdraaien van de beslissing, duiken nu nog extra gemaakte kosten op.

Dat de Roeselaarse nv Pans, eigenaar van de site-Texture en bouwheer van nieuwe appartementen en een nieuwe museumruimte, een schadevergoeding van zo’n 491.000 euro eiste voor het schrapping van de ondergrondse parking, was al langer duidelijk . Maar uit een antwoord van schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) aan CD&V-raadslid Benjamin Vandorpe blijkt dat de kost voor de parking die er niet komt, nog een pak hoger ligt.

Architect

In de raadscommissie, ter voorbereiding van de gemeenteraad van komende maandag, gaf de schepen al wat meer uitleg. “De totale schadevergoeding was al bekend”, duidt Benjamin Vandorpe. “Het gaat onder meer om de waardering van de parkeerplaatsen die wegvielen, het terugbetalen van door nv Pans reeds gemaakte facturen en een deel Vlaamse leegstandsbelasting.”

“Maar daarnaast betaalde Parko (het parkeerbedrijf van de stad Kortrijk, red.) tot en met 2019 ook nog eens 336.558,95 euro aan een niet-nader genoemde architect. Het gaat om de betaling van het ereloon op voorbereidingen die al waren gemaakt”, aldus Vandorpe nog. “Daarbovenop moeten we nog de indirecte kosten, personeelkost voor de stad én Parko tellen. In totaal gaat het om het inzetten van stadspersoneel voor 144 dagen. Dat betekent dus dat het schrappen van de parking niet een kleine 500.000 euro kost, maar bijna 1 miljoen euro. Onaanvaardbaar en opnieuw een illustratie van het financiële wanbeleid van het stadsbestuur.”

Beter bittere pil

Schepen Axel Weydts (SP.A) blijft wel achter de beslissing om de parking niet te bouwen, staan. Volgens hem zou de ondergrondse parking – vier verdiepingen, goed voor ruim 200 plaatsen – veel te weinig gebruikt worden. “De kost was geraamd op 9,3 miljoen euro, dat bedrag hebben we uitgespaard in het investeringsbudget”, klinkt het. “Omgerekend naar leningslasten betekende dit een besparing van zo’n 700.000 euro per jaar en dat voor de komende 15 jaar. Het is en blijft een bittere pil, maar beter nu doorslikken dan vele jaren met een lege parking overblijven. Die zou uiteindelijk enkel goed zijn om er champignons in te kweken.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.