“Gemeentebestuur Heuvelland laat Clarebout Potatoes uitbreiden”

Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

De gemeenteraad in Heuvelland van maandagavond leek zonder grote discussies te eindigen, tot oppositielid Bernard Heens (CD&V) zwaar uithaalde naar het gemeentebestuur over Clarebout Potatoes.

Volgens de vorige burgemeester is het schepencollege ‘op een sluipende manier’ bezig de voorwaarden te scheppen om het bedrijf in Nieuwkerke te laten uitbreiden. “Na de brand bij Clarebout in september 2015 werd door de provinciegouverneur gesteld dat de gemeente en de firma Clarebout samen een rampenplan dienden op te maken”, aldus Bernard Heens. “We zijn intussen een jaar verder en dat plan is er nog altijd niet. Uit diverse contacten die ik had, blijkt dat er zelfs nog zo goed als niets is gebeurd.”

Burgemeester Marc Lewyllie (Gemeentebelangen) sprak hem tegen. “Ik heb nergens zien staan dat we moéten samen een rampenplan maken. Een medewerker van de gouverneur, mevrouw Martens, heeft ons gezegd dat dit niet nodig en zelfs niet gewenst was.”

“Er is wel degelijk gezamenlijk overleg met Clarebout”, trad schepen Wieland De Meyer (Gemeentebelangen) hem bij. “Bovendien wordt het gemeentelijk noodplan geactualiseerd en worden er ook plannen gemaakt binnen het bedrijf. Er wordt van alles gedaan, maar u weet er duidelijk niets van.”

Terrein naast containerpark

Daarmee had Bernard Heens nog niet al zijn pijlen geschoten. “Ik heb ook bedenkingen bij het losse beleid van het schepencollege tegenover Clarebout“, vervolgde Bernard Heens. “Blijkbaar is men op een sluipende manier bezig de voorwaarden te scheppen om het bedrijf op de site Nieuwkerke te laten uitbreiden. Zo geeft het schepencollege in een bouwvergunning toelating om hoger te bouwen dan de toegelaten 12 meter voorzien in het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP).”

Heens haalde nog enkele voorbeelden aan om zijn vermoeden te staven. “Het terrein naast het containerpark is nu al meer dan een jaar ‘tijdelijk’ in gebruik door de firma Clarebout, zonder enige vergunning. Dit wordt dus al meer dan een jaar gedoogd door het Schepencollege. In diverse verslagen van de werkgroep Clarebout is er sprake om op die plaats een personeelsparking aan te leggen voor het bedrijf, met ontsluiting naar de Dranouterstraat, bij de brandweerkazerne. De schepen van Ruimtelijke Ordening sprak van een ‘win-winsituatie’: de school en de Bosgeus zouden vragende partij zijn. Dat is larie. De school is geen vragende partij, evenmin als de Bosgeus.”

“De site Delbee werd door de firma Clarebout al een drietal jaren zonder vergunning gebruikt, waarbij onder meer vrachtwagens van de site Waasten – waar geen tankstation is – naar de site Delbee komen tanken. Dit genereert frequent bijkomend verkeer van vrachtwagens door Mesen, Wulvergem en Nieuwkerke. Een milieuvergunning die door het schepencollege werd afgeleverd geeft toelating voor twee tankinstallaties voor 35 vrachtwagens en regulariseert dus deze situatie. Hardnekkige geruchten doen ook de ronde dat de kantoren van de site Nieuwkerke naar de site Waasten, waar momenteel nieuwe kantoren ongebruikt staan, zullen verhuizen. Wat zal er in dat geval met de vrijkomende kantoorruimte in Nieuwkerke gebeuren?”

“Pertinent onwaar en een leugen”

Schepen Wieland De Meyer moest tijdens het betoog op zijn tanden bijten om Bernard Heens niet te onderbreken. “Dat we Clarebout laten uitbreiden is pertinent onwaar en een leugen. In alle vergunningen die we afleveren staat er expliciet dat de productie niet meer mag zijn dan het maximum van 810 ton dat voor de brand al gold. Het verbod om hoger te bouwen dan 12 meter geldt niet voor rookkanalen, schouwen en leidingen. Zo staat het in het RUP. Het gaat om rookkanalen die het bedrijf wil bouwen voor de veiligheid en om de reukhinder te beperken. Op de productie heeft dat geen effect.”

“De parking naast het containerpark zou een publieke parking worden en het gaat wel degelijk om een win-winsituatie. In de werkgroep met afvaardiging van Clarebout Potatoes, de gemeente Heuvelland en de inwoners van Nieuwkerke was er wel degelijk sprake van parkeeroverlast in het dorp, bijvoorbeeld bij een shiftwissel. De Bosgeus signaleerde dat, net zoals mensen van de school. Ook voor evenementen in het dorp zou een publieke parking goed van pas komen.”

“Wat de doorsteek naar de Dranouterstraat betreft, gaat het om een aansluitingsweg die noodzakelijk is voor de veiligheid. Tijdens de brand van vorig jaar was het bedrijf maar langs één kant bereikbaar, waardoor het een moeilijke situatie was voor de hulpdiensten. Het gaat om een aanrijroute voor medische hulpdiensten. Vrachtwagens van het bedrijf zullen nooit inrijden via de Dranouterstraat. De site Delbee was niet vergund, zo bleek na de brand. Wij hebben gevraagd aan het bedrijf om die vergunningen in orde te brengen. Dat is nu gebeurd. Het bedrijf heeft ons ook niet op de hoogte gebracht van een eventuele intentie om de kantoren te verhuizen. Mocht dat wel gebeuren, dan nog betekent dat niet dat ze de productie verhogen. Die werd door het vorige bestuur op 810 ton geplafonneerd. Dat zal zo blijven. Meer nog: we zijn van plan om tellingen te organiseren om dat te controleren.”

(TOGH – Foto EF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier