Fusieplannen haven Zeebrugge en Antwerpen op agenda van Brugse gemeenteraad

Pol Van Den Driessche. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Het feit dat de havens van Zeebrugge en Antwerpen onderhandelingen gestart zijn met het oog op een mogelijke fusie, lokt al politieke controverse uit in Brugge. Oppositieraadslid Pol Van Den Driessche (N-VA) heeft gevraagd om dit dossier bij hoogdringendheid als actueel discussiepunt op de agenda te plaatsen van de Brugse gemeenteraadszitting dinsdagavond.

De gemeenteraadszitting van dinsdag 22 oktober is door de wedstrijd Club Brugge- Paris Saint Germain vervroegd van 18.30 uur naar 17 uur. De Brugse gemeenteraadsleden willen immers deze belangrijke voetbalwedstrijd bijwonen. Of de raad tijdig zal afgelopen zijn, valt nog af te wachten. Want in allerlaatste instantie heeft oppositieraadslid Pol Van Den Driessche gevraagd om nog een actueel dossier toe te voegen aan de agenda.

De pas opgestarte onderhandelingen voor een mogelijke fusie tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge zorgen voor politieke onrust. Belangrijk om weten is dat de stad Brugge 99 procent van de aandelen van het Zeebrugs havenbestuur MBZ in handen heeft. Beide havens zijn deels complementair, maar de vrees leeft dat het kleinere Zeebrugge (40 miljoen ton trafieken op jaarbasis) zal opgeslokt worden door Antwerpen, dat met 235 miljoen ton trafieken de tweede grootste haven van Europa is, na Rotterdam.

Garanties?

Oppositieraadslid Pol Van Den Driessche (N-VA) wil burgemeester Dirk De fauw (CD&V), die tevens havenvoorzitter is, het vuur aan de schenen leggen. Hij wil vernemen wat de actuele stand van zaken is in de lopende gesprekken over de samenwerking tussen de Zeebrugse en de Antwerpse havens: “Welke garanties kreeg of zal Zeebrugge afdwingen om de zeer belangrijke handelsactiviteiten te behouden?”

De Zeebrugse haven is de grootste werkgever van West-Vlaanderen en dé economische motor van de Brugse regio, die voor 20.000 directe en indirecte jobs zorgt. Zeebrugge scoort vooral met autotrafieken en de shortsea diensten naar de UK. Maar door de nakende Brexit is de vrees niet denkbeeldig dat precies die trafieken wel eens zouden kunnen slabakken…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier