In zijn vraag verwees Maxim Laporte eveneens naar Waregem Koerse, de stad zou immers inzetten op duurzame en veilige feesten. Hij stelt echter dat, als mensen hun fiets niet veilig kunnen parkeren, ze ontmoedigd worden om met de fiets te gaan. Vooral in de stationsbuurt swingen de fietsdiefstallen de pan uit. 25,28 procent van de fietsdiefstallen van de volledige politiezone Mira, gebeuren aan het station. "En dit gaat om het aantal aangiftes van diefstal, dus dit is wellicht nog maar het topje van de ijsberg", benadrukt Maxim Laporte. Er werden nochtans veel camera's gehangen en hekkens gezet om de toegang tot de rekken te beperken maar het is de NMBS (Securail) die deze beheert. In het kader daarvan wou het raadslid vooral weten hoeveel misdaden er effectief gefilmd zijn, of de beelden bruikbaar waren, hoeveel aangiftes er verder gevolg hadden en of het stadsbestuur dit met de NMBS zou aankaarten.
...

In zijn vraag verwees Maxim Laporte eveneens naar Waregem Koerse, de stad zou immers inzetten op duurzame en veilige feesten. Hij stelt echter dat, als mensen hun fiets niet veilig kunnen parkeren, ze ontmoedigd worden om met de fiets te gaan. Vooral in de stationsbuurt swingen de fietsdiefstallen de pan uit. 25,28 procent van de fietsdiefstallen van de volledige politiezone Mira, gebeuren aan het station. "En dit gaat om het aantal aangiftes van diefstal, dus dit is wellicht nog maar het topje van de ijsberg", benadrukt Maxim Laporte. Er werden nochtans veel camera's gehangen en hekkens gezet om de toegang tot de rekken te beperken maar het is de NMBS (Securail) die deze beheert. In het kader daarvan wou het raadslid vooral weten hoeveel misdaden er effectief gefilmd zijn, of de beelden bruikbaar waren, hoeveel aangiftes er verder gevolg hadden en of het stadsbestuur dit met de NMBS zou aankaarten.In tegenstelling tot de gangbare gewoonte om de vragen één voor één te behandelen, gaf burgemeester Kurt Vanryckeghem (CD&V) nogal kort en vaag antwoord. "De aantallen van de gefilmde diefstallen zijn niet exact bekend. Feit is wel dat het moeilijk is om de dieven te herkennen, je weet dikwijls niet precies wanneer een fiets gestolen is en een dief kan zich met een kap of muts gemakkelijk onherkenbaar maken. We zullen deze cijfers wel evalueren met de NMBS en bovendien zijn we bezig met speciale software die het mogelijk maakt om efficiënter camerabeelden te bekijken." Maxime Laporte reageerde dat moeilijk op te sporen dieven neerkomt op een gevoel van straffeloosheid van de burgers en merkte ook op dat niet al zijn vragen beantwoord waren. Dit was niet naar de zin van de burgemeester die reageerde met: "Ik beantwoord uw vragen toch zoals ik wil, zeker?"Van fietsdiefstallen naar fietsveiligheid met Maxim Laporte: al bij de start van vorig schooljaar maakte de Vlaamse regering 10 miljoen euro vrij om omgevingen rond schoolpoorten veiliger te maken. Hiervan is nog 9,5 miljoen over en Waregem moet deze kans grijpen voor eigen projecten, vindt Maxim Laporte. Zijn vraag naar die projecten, werd bevredigend beantwoord door de meerderheid bij monde van schepen van Verkeer en Mobiliteit en Fietsbeleid Philip Himpe (CD&V). "Wij hebben reeds twee projecten ingediend: één omtrent de basisschool in Desselgem en één rond de Nokerseweg, daar willen we het fietspad rood markeren. Verder zijn er nog meerdere projecten die we nog verder aan het uitwerken zijn." Maxim Laporte vroeg ook naar de algemene fietsveiligheid van de schoolomgevingen en al genomen maatregelen daaromtrent. "Er heerst vooral een subjectief onveiligheidsgevoel", gaat Philip Himpe verder. "Er zijn geen cijfers van ongevallen die dit staven, extra maatregelen komen er voorlopig niet want alle schoolzones zijn zone 30 nu." Vervolgens ging raadslid Himpe een lange lijst met af met maatregelen die reeds genomen waren op plaatsen waarvan meldingen over de onveiligheid waren binnengekomen. Michiel Vandewalle (N-VA/Open Vld) verweet hem de 'goednieuwsshow' te brengen. "Lang niet iedereen doet de moeite om een klacht te sturen, als ik met burgers praat of dingen lees op Facebook, dan hoor ik nog veel mensen hun beklag doen over de verkeersveiligheid." "We ontkennen dan ook niet dat er nog steeds werk aan de winkel is," besloot burgemeester Vanryckeghem. Raadslid Inge Vandevelde deed ook nog een duit in het zakje: "Het gaat hier over fietsveiligheid maar auto's kunnen nog steeds op dezelfde manier door de stad zoals 18 jaar geleden, we zouden beter daar eens werk van maken."Inge Vandevelde stelde op haar beurt haar vraag over de geluidsoverlast op de Waregemse feesten. Zij hoorde veel klachten van mensen die de muziek op Waregem Koerse, Hype-O-Dream en andere evenementen, te luid vonden. Het aantal effectieve klachten tussen 23 en 28 augustus specifiek in Waregem, bedroeg slechts vijf. Dit tegenover de dertien klachten van geluidsoverlast in andere deelgemeenten waar die tijd geen groot feest gaande was.Ten slotte besliste de stadsraad ook om voor komende winter een pekelaanmaakinstallatie te kopen. Er is immers ook een nieuwe zoutstrooier sinds vorig jaar en deze kan, in tegenstelling tot de oude ook pekel verspreiden. Pekel is een oplossing van zout en water en heeft verschillende voordelen tegenover droog zout. Zo plakt pekel beter aan de weg waardoor preventief strooien efficiënter is en met sneller kan werken met minder zout. De installatie om zelf pekel te maken komt er omdat het aanvoeren van grote hoeveelheden water over de weg zowel duur als milieu onvriendelijk is. (JF)