Een en ander blijkt uit de officiële aangifte van de verkiezingsuitgaven die elke partij en kandidaat binnen de maand na de verkiezingen moet doen en daarna publiekelijk raadpleegbaar is op de rechtbank. Deze uitgaven zijn ook begrensd, maar niemand in Tielt overtreedt de regels.
...

Een en ander blijkt uit de officiële aangifte van de verkiezingsuitgaven die elke partij en kandidaat binnen de maand na de verkiezingen moet doen en daarna publiekelijk raadpleegbaar is op de rechtbank. Deze uitgaven zijn ook begrensd, maar niemand in Tielt overtreedt de regels.Laat ons eerst even naar de cijfers kijken: in totaal werd er door de Tieltse partijen en kandidaten 80.775,63 euro uitgegeven aan campagnegeld. Dat is 3,98 euro per inwoner of 5,12 euro per kiesgerechtigde. Dat totaalbedrag is wel vrij onregelmatig verdeeld over de vijf deelnemende partijen. Het kartel N-VA/Open VLD neemt met voorsprong de grootste hap uit de taart: 41,4 procent of 33.445,63 euro. Op de tweede plaats komt CD&V met 25.368,30 euro (31,4 procent), gevolgd door Iedereen Tielt met 10.594,68 euro (13,1 procent) en SP.A met 8.110,49 euro (10 procent). Groen liet het minst het geld rollen: 3.256,53 euro of slechts 4 procent van de totale pot. En wat hebben die bestedingen nu opgebracht als resultaat? Daarvoor delen we per partij de totale bestedingen (door de partij én de individuele kandidaten) door het aantal behaalde zetels. En wanneer we dat doen, dan komt die 'goedkope' campagne van Groen meteen toch in een ander perspectief te staan: de partij haalde maar één zetel en die kostte dus 3.256,53 euro. Daarmee zit Groen in het midden van het peloton. CD&V deed de beste zaak met 1.951,41 euro per zetel, gevolgd door Iedereen Tielt met 2.648,67 euro per zetel. SP.A zit op 4.055,25 euro per zetel en N-VA/Open VLD piekt op 4.777,95 euro per zetel. Wat eigenlijk, in vergelijking met sommige andere steden, nog niet zó exuberant is.De cijfers per partij die we hierboven hanteren zijn telkens de samentelling van wat de partij heeft aangegeven en wat alle kandidaten van die partij hebben aangegeven. In de individuele aangiften moet elke kandidaat dan nog eens meegeven wat er uit eigen zak is betaald en wat de partij hem of haar heeft toegestopt. En daar stellen we toch duidelijke verschillen in cultuur vast over de lijsten heen. Zo is er bij SP.A en Groen niemand die iets uit eigen middelen inbrengt en volgens de aangifte ook niemand die iets van de partij krijgt voor persoonlijke campagne. Wat dus zou willen zeggen dat er geen enkele individuele affiche of zo gemaakt is, wat uiteraard theorie is. Bij Iedereen Tielt is het plaatje het duidelijkst: daar heeft de partij de groepscampagne betaald en blijkt uit alle individuele aangiften dat alles uit eigen zak komt. Bij CD&V slaat ongeveer 23 procent van alles wat is aangegeven op eigen inbreng, bij N-VA/Open VLD is dat ongeveer 32 procent.Als we even nader gaan bekijken wie er wat uit eigen zak heeft gefinancierd, dan spant burgemeester Els De Rammelaere de kroon met 4.167,44 euro. Al zitten in dat bedrag ook de campagnekosten voor de provincieraadsverkiezingen, waar ze ook aan deelnam. Ook Hamdi Latifi (N-VA/Open VLD) en Pascale Baert (Iedereen Tielt) zitten boven de 1.000 euro. Tussen de 500 en de 1.000 euro zitten, in dalende volgorde, Veerle Vervaeke, Henk Mauws, Vincent Byttebier, Patrick Wauters, Bart Biebuyck en Grietje Goossens, Roos Baert en Jasminka Poppe. De nieuwe burgemeester Luc Vannnieuwenhuyze zit met 150 euro eigen inbreng behoorlijk laag en dat getal blijft laag wanneer we daar nog 334,78 euro partijgeld bijtellen en op 484,78 euro uitkomen. Gedeeld door 4.033 behaalde stemmen is dat... 0,12 euro per stem. Alleen wie helemaal niets besteedde, doet beter qua rendement.Bij de analyse van de campagnekosten over de diverse vormen en media, zien we al bij al maar weinig opvallende zaken of stunts. Bij alle partijen zien we een mix aan klassieke en nieuwe methoden en technieken, al gaat N-VA/Open VLD wel het verst in het aanwenden van de sociale media.En als we er dan toch één uitschieter moeten uithalen, dan toch graag het volledig bestickeren van het pand van de vorig jaar gestopte winkel Lederwaren Romano aan het Vijverhof in de Kortrijkstraat. Voor de gelegenheid gepimpt als campagnesecretariaat van N-VA/Open VLD, wat meer dan 2.000 euro heeft gekost. Ook de indrukwekkende programmafolder van Iedereen Tielt, het fameuze getekende parcours met 100 haltes, die bus aan bus werd bedeeld was niet goedkoop: ruim 3.900 euro.Hiernaast vindt u de top 20 van de duurst betaalde stemmen, op basis van de individuele aangiftes van de kandidaten (eigen inbreng plus eventueel deel van de partij). Kandidaten van SP.A en van Groen komen daar sowieso niet in voor, want daar is alles nul wat die persoonlijke aangiftes betreft.