Drie Stadsdebatten resulteren in Kortrijks Ruimtepact: “Kantoren in plaats van brandweertoren”

De brandweertoren kan eventueel plaats ruimen voor een kantoortoren. © Stad Kortrijk
Axel Vandenheede

De Stadsdebatten in Kortrijk zijn achter de rug. Die resulteerden in vijf concrete principes, waarbij de fiets, werkplekken, open ruimte, groen en de wisselwerking onderwijs-ondernemen centraal staan. “Als we die toepassen op de Noord-Zuidas, dan moeten we bijvoorbeeld durven denken aan een kantoortoren wanneer de brandweer op termijn mogelijks zou kunnen verhuizen”, aldus Wout Maddens.

Drie Stadsdebatten passeerden de afgelopen maanden de revue in Kortrijk. Drie avonden waarop de ruimtelijke toekomst van Kortrijk werd besproken. Onder meer Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck en stedenbouwkundige/architect Joachim Declerck gaven toen hun visie.

“Uiteindelijk resulteerden de Stadsdebatten in een Ruimtepact voor Kortrijk”, stelt Wout Maddens (Open VLD), schepen van Ruimtelijke Ordening. “Dat pact moet onze leidraad zijn naar de toekomst: hoe moet Kortrijk er rond pakweg 2035 uitzien? Dat wil zeggen dat de stad vanaf nu bij elke ruimtelijke beslissing het Ruimtepact erbij zal moeten nemen.”

Het Ruimtepact is samen te vatten in vijf principes: meer ruimte voor de fiets; meer werkplekken in de stad; open ruimte behouden; de wisselwerking onderwijs en ondernemen; groene aders in de stad. “In Kortrijk gebruiken nog te veel mensen de wagen, terwijl 80 procent van de stad op een kwartier fietsen van de Grote Markt ligt. Al moet er dan een snel en veilig fietsnetwerk zijn, met fietspoorten (openingen in de huizenrijen die voor shortcuts zorgen, red.).”

Als de R8 niet doorgetrokken wordt aan de Colmar, kan er een fietsverbinding komen.
Als de R8 niet doorgetrokken wordt aan de Colmar, kan er een fietsverbinding komen.© Stad Kortrijk

Meer werkplekken in de stad betekent dat leegstaande loodsen, industriegebouwen… moderne werkplekken worden, terwijl het behoud van open ruimte inhoudt dat er geen woonuitbreidingsgebieden meer worden aangesneden. “Het vierde principe draait rond de kruisbestuiving van onderwijs en ondernemen“, aldus nog Wout Maddens. “Nabij onderwijsinstellingen moeten we plekken maken waar bedrijven zich kunnen vestigen en ze nauw kunnen samenwerken met de hogescholen en universiteiten. De groene aders, tot slot, zijn talloze stukjes groen in de stad die we met elkaar willen verbinden.”

Landmark

De Noord-Zuidas van Kortrijk is volgens de schepen een goed voorbeeld van een omgeving die volgens de principes van het Ruimtepact zal worden aangepakt. “Je heb de onderwijsinstellingen Vives met daarbij aansluitend Kulak, je hebt vlakbij het Beneluxpark, Kennedypark en AZ Groeninge… Iets dichter bij de stad heb je dan de reservatiestrook voor de R8 en de Doorniksewijk zelf.”

“Wat de reservatiestrook betreft: de Vlaamse overheid, Leiedal, de gemeente Kuurne en stad Kortrijk slaan de handen in elkaar om de mobiliteitsknoop E17-R8 te ontwarren rond de verschillende verkeerswisselaars en op- en afrittencomplexen. Daarbij moeten we ons afvragen of de R8 effectief moet worden doorgetrokken aan Colmar of de strook integendeel een zachte bestemming krijgt.”

“Een trambus tussen Hoog Kortrijk en het station zal er enkel komen als er genoeg gebruikers zijn” – Wout Maddens, schepen van Ruimtelijke Ordening

Ook voor de brandweersite in de Doorniksesteenweg heeft de schepen eventuele toekomstplannen. “Blijft de brandweer op deze locatie of is dit integendeel de plaats om Kortrijk langs de E17, een van de drukste verkeersassen van Europa, nog meer zichtbaar te maken? Momenteel is de brandweertoren een landmark wat betreft deze stad, maar mocht de brandweer verhuizen, dan kan daar een nieuwe kantoortoren als nieuw en uniek oriëntatiepunt komen.”

Op de Doorniksewijk dan zijn er verschillende ontwikkelingen. De belangrijkste wordt ongetwijfeld de gewezen site van AZ Groeninge in de Loofstraat. Gisteren vond alvast een tweede infomarkt plaats. “De bedoeling daar is om het mooie park minstens te behouden en daar wonen met werken te combineren”, aldus nog Wout Maddens. Aan de overkant is een vestiging van Delhaize waar op korte termijn ook ingrijpende werken opstarten: het huidige gebouw wordt afgebroken om plaats te maken voor een nieuwbouw. Waar een tijdelijke vestiging van de supermarkt komt, is nog altijd onduidelijk.

“Ook belangrijk is de toekomst van de Sint-Rochuskerk en zijn omgeving. Ik wil gaan voor een herbestemming van die kerk. De school in de Boerderijstraat vlakbij komt op termijn ook leeg te staan, daar kan dus eveneens een nieuwe ontwikkeling komen”, besluit Wout Maddens, die benadrukt dat een bijkomend programma van wonen en werken noodzakelijk is op de Noord-Zuidas. “De trambus, die Hoog Kortrijk zou verbinden met het station, kan er namelijk maar komen als er voldoende gebruikers zijn.”

Loofstraat-nieuw.png

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier