CD&V vindt drie laad- en loszones in centrum Ieper veel te weinig

Volgens CD&V zorgt de vrijstelling van de parkeergelden ervoor dat er tijdens de week geen parkeerplaatsen meer zijn in centrum Ieper. (Foto TOGH)
Volgens CD&V zorgt de vrijstelling van de parkeergelden ervoor dat er tijdens de week geen parkeerplaatsen meer zijn in centrum Ieper. (Foto TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

CD&V stelde de afgelopen weken vast dat door de vrijstelling van de parkeergelden naar aanleiding van corona er amper nog vrije parkeerplaatsen te vinden zijn in de stad. Ook de afname van het aantal laad- en loszones in het nieuwe parkeerplan zal volgens fractieleider Katrien Desomer voor problemen zorgen. “Nu al staan de bestelwagens vaak dubbel geparkeerd en dan moet de horeca nog openen”, klinkt het.

Katrien Desomer (CD&V) merkte dat er de laatste tijd amper nog vrije parkeerplaatsen te vinden zijn in de Ieperse binnenstad. “Het tijdelijk gratis parkeren werd verkocht als maatregel ter ondersteuning van de middenstand. Wij hadden voorgesteld om dit enkel op zaterdag te doen, maar dat was voor jullie niet voldoende”, aldus Desomer. “Het gevolg is nu natuurlijk dat er momenteel geen enkele parkeerplaats meer vrij is in de binnenstad tijdens de week voor bezoekers. We kunnen het de mensen die in de stad werken natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze met dergelijke temperaturen zo dicht mogelijk van hun werk willen parkeren, maar de bedoeling van het opschorten van het parkeergeld draait dus helemaal verkeerd uit. In plaats van de middenstanders hiermee te steunen wekt deze maatregel heel veel wrevel op.”

Laad- en loszones

Ook over de plannen om het aantal laad- en loszones te reduceren stoot op weerstand van CD&V. “We vernamen vorige week dat er drie laad- en loszones in de volledige handelskern zullen worden behouden, terwijl dat er momenteel nog meer dan tien zijn. Ik weet niet of u sinds het verwijderen van de borden aan de huidige zones al door de stad reed, maar er wordt dus de ganse dag geladen en gelost in dubbele rij”, aldus Katrien Desomer. “Alle vroegere laad- en loszones staan vol met wagens. Dat kan niet anders, want het is gratis. Door het eenrichtingsverkeer komt er dus ook niemand meer door. Dit moet echt herbekeken worden want nu is de horeca nog niet eens open en die moeten in de toekomst ook nog beleverd worden.”

Nog drie weken vrijstelling

“De vrijstelling van de parkeergelden loopt nog drie weken”, repliceerde burgemeester Emmily Talpe (Open Ieper). “Dat gaan we nu niet meer veranderen. Dit is nu het moment om ook de verkeersborden aan te passen zodanig dat we vanaf 1 januari het nieuwe parkeerplan kunnen uitrollen met de juiste signalisatie, zonder borden die de realiteit tegenspreken. Ik vind het wel wat bevreemdend dat er daar vanuit de CD&V-fractie nu reactie opkomt want jullie hadden bepleit om de zaterdag op langere termijn en structureel geen parkeergeld te vragen. Dat is net de drukste dag. Dan zou dus zeker het probleem stellen dat mensen naar verluidt geen parkeerplaatsen vinden, zoals jullie nu stellen.”

Mindswitch bij leveranciers

“Het klopt dat we – net als in Kortrijk – de laad- en loszones als focus hebben genomen om de shop&go-plaatsen te bepalen”, vervolgde de burgemeester. “Die hebben de eerste bedoeling een goeie rotatie te verzekeren, maar ook voor laden en lossen hebben die een groot voordeel. De situatie op vandaag is dat grote vrachtwagens onze stad enkel binnen mogen tussen 6 uur en 10.30 uur. Dan is de parkeerdruk laag, lager dan op zaterdag en lager dan na de kantooruren. In principe zijn er dan voldoende plaatsen. We stellen echter vast dat er ook een mindswitch bij de leveranciers zal moeten teweeggebracht worden, want we zien dat wanneer er voldoende vrije plaatsen zijn, men er toch nog in slaagt om met vrachtwagens en bestelwagens recht voor de deur van de handelszaken te parkeren. Daar moeten we op sensibiliseren maar ook op handhaven. De mensen moeten ervan bewust zijn dat dat gewoonweg niet kan.” (TOGH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier