CD&V Ieper: “Ambitie om iets moois te presenteren in Boezinge is niet bijster hoog”

CD&V loopt niet warm voor de geplande dorpskernvernieuwing voor Boezinge. Op de gemeenteraad van maandag meende fractieleider Katrien Desomer dat het ontwerp tekortschiet wat betreft fietsveiligheid en aantal parkeerplaatsen. Er was ook kritiek op een bushokje op 150 meter van de school. Schepen Ives Goudeseune benadrukte dat het bestuur vooral de gulden middenweg zocht.

De werken zorgen ervoor dat de kasseien zullen verdwijnen in Boezinge. (Foto TOGH)
De werken zorgen ervoor dat de kasseien zullen verdwijnen in Boezinge. (Foto TOGH)

Op de agenda van de gemeenteraad stond de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze voor rioleringswerken en de herinrichting van de doortocht in Boezinge. Fractieleider Katrien Desomer van CD&V greep de gelegenheid aan haar bedenken weer te geven over de plannen. “We zien het als een mooi kerstcadeautje voor de inwoners van Boezinge: het plan voor de herinrichting is eindelijk af. Alhoewel, eindelijk. Het betreft volgens de legende van de plannen zoals opgenomen in de agenda nog steeds een voorontwerp dat een laatste keer werd aangepast op 11 februari, 10 maanden geleden”, zei Katrien Desomer. “Wanneer we globaal kijken naar het voorliggende plan, zien we eigenlijk bitter weinig veranderingen in de situatie voor en na de werken. De kasseien worden deels vervangen door mozaïeken en uitgewassen beton en deels door asfalt met fietssuggestiestroken. Dat is waar. En in bepaalde zones hebt u opvallend gesnoeid in het aantal parkeerplaatsen. Maar de ambitie om hier iets moois te presenteren lag blijkbaar niet bijster hoog. Van al onze suggesties, die we in een vorige bespreking, geuit hebben, kunnen we hier weinig terug vinden. Aan dit plan niets meer veranderd sinds onze laatste tussenkomst. Deze was nochtans goed bedoeld.”

Fietsveilligheid 3 op 10

Volgens Desomer is de verbetering van de fietsveiligheid niet voldoende. “Op een schaal van 1 op 10 is het nu slechts een één waard. Maar als bestuur die overal pretendeert fietsveiligheid zo hoog in het vaandel te dragen, komt u met dit nieuwe ontwerp ook maar aan een drie. U voorziet voor het grootste deel van het traject asfalt met fietssuggestiestroken aan beide zijden met maar één asverschuiving, en tussen de Brugstraat en Vannestestraat enkel mozaïeken over de ganse wegbreedte want daar zal u zone 30 invoeren. En dit met zo’n wegbreedte over het ganse traject… Dit kunnen wij niet veilig noemen, niet voor de bewoners maar zeker ook niet voor de vele schoolkinderen die hier dagelijks tweemaal moeten passeren. Dit ontwerp vraagt om hoge snelheden en dat zal ook het resultaat zijn.”

De fractieleider van CD&V vreest dat op bepaalde periodes tijdens de werken de wijken Hoge Weide en Vannestestraat volledig afgesloten zullen zijn. “De parkeermogelijkheden zijn duidelijk verminderd. Op heden is er mogelijkheid om langs beide zijden te parkeren, en volgens dit ontwerp vervalt deze mogelijkheid door de aanleg van fietssuggestiestroken langs beide zijden en enkel langsparkeervakken bij de oneven nummers. Dit is zo gebleven desondanks aandringen op de bewonersvergadering. In deze strook zijn immers enkele erg actieve middenstanders gevestigd.

Bushokje

“Positief is de kiss-and-ridezone van vier plaatsen nabij de toekomstige nieuwe ingang van de school. Opmerkelijk is de locatie van het nieuwe bushokje, een 150 meter verderop, langs de overkant van de straat. Schuilen voor de regen tot de bus komt en dan vlug opstappen is blijkbaar geen optie. Tevens is dit de enige locatie waar een busstop is voorzien, op het ganse traject van 2 km lang, met woonkernen in beide uitersten van ons dorp. Het Katspel, het centrum van Boezinge, zal er uitzien, als een plein van stenen met één boom op de hoek. Jammer dat jullie van de driehoekige spie aan de kant van de kerk geen mooie groenzone maken. Het schoolstraatje niet meenemen in de vernieuwing is een slechte zaak. De bovenstructuur heeft dezelfde leeftijd en hetzelfde uitzicht als die van het Katspel en is echt wel in slechte staat.”

Gemiste kans

De enige asverschuiving langs het traject bevindt zich ter hoogte van de lokalen van jeugdbeweging Boe! “Het verdwijnen van de parkeermogelijkheden aan weerszijden, en dus halvering van het aantal in deze zone, zal voor problemen zorgen, onder andere bij de dokterspraktijk met huisnummer 334. Tenzij jullie de oude AVEVE-site zullen afbreken en daar een parking zullen voorzien?”

Desomer eindigde wel met een positieve noot. “Het kruispunt met de Kapellestraat vinden we een voorbeeld van hoe de veiligheid kan bevorderd worden in een landelijk dorp. Hier is over nagedacht, maar spijtig dat het nadenken naar oplossingen enkel is toegepast op de rand van ons dorp. Het enthousiasme van CD&V om samen met deze meerderheid iets moois te maken van de herinrichting van Boezinge is serieus getemperd. Dit is een gemiste kans. En zoals de plannen nu voorliggen gaan wij ons onthouden op dit punt.”

Gulden middenweg

Schepen van Openbaar Domein Ives Goudeseune (SP.A) bevestigde dat er weinig veranderd is aan de plannen sinds februari. “Behalve dat er rekening werd gehouden met nutsleidingen en de locatie van enkele bomen”, aldus Goudeseune. “Er zijn 576 meter kasseien minder dan nu. Een hele grote aanpassing en verbetering. Op de bewonersvergadering was er sprake van asfaltering van begin tot einde, maar er waren er ook die vroegen naar kasseien om de snelheid wat te temperen. We hebben daar proberen een gulden middenweg te vinden door te zorgen voor mozaïekjes, die al goed in de smaak vallen in onder andere de Lombaardstraat en de Boomgaardstraat in Ieper.”

Katspel

“Over de parkeerplaatsen hebben we niet zomaar beslist, maar werden er parkeerdrukmetingen gedaan”, vervolgde Goudeseune. “Enerzijds heb je dan te weinig parkeerplaatsen en anderzijds heb je geen fietsvoorzieningen. Beide doen lukt niet altijd. De bereikbaarheid van de doodlopende straten wordt per fase gegarandeerd. De bewoners zullen daar tijdig over geïnformeerd worden. Bij de dokter zijn er parkeerplaatsen bijgekomen ten opzichte van het eerste ontwerp. Er is daarvoor ook een parkeerstrook voorzien. De bus zal in de toekomst vanuit de Diksmuidseweg naar de Bruggestraat rijden en in de Bruggestraat is er tevens een halte voorzien. Dat is in overleg met De Lijn en ik moet u niet vertellen dat dit niet de gemakkelijkste besprekingen zijn. Ter hoogte van Boe! is er een verkeersplatteau met een fietsoversteek. Op het Katspel moest er voldoende ruimte zijn om tenten te plaatsen. Vandaar dat die groenzone werd ingekort. Het is dus op vraag van het Kermiscomité dat we daar aanpassingen doorgevoerd hebben. Het Katspel zal trouwens aangelegd in dezelfde betegeling als de Capucienenstraat, zodat je daar een gezellig dorpsplein hebt en daar in combinatie met de mozaïekjes een dorpsgevoel creëert. De fietssuggestiestroken hebben een breedte van 1,95 meter aan beide kanten van de weg. Ik denk dat we het allemaal zo goed mogelijk ingepast hebben en dat we ook geprobeerd hebben om het zo veilig mogelijk te houden. Dan hopen we dat jullie in Boezinge aan 30 per uur door het dorp rijden. Dan zal het nog veel beter zijn.” (TOGH)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.