"Reeds jarenlang hebben meerdere buurtbewoners allerlei stadsdiensten en verantwoordelijken gesproken en gesmeekt tot aanpassingen", vertellen buren Romy Werbrouck en Ellen Wyns. "Behalve bloembakken, die het probleem niet verhelpen, zijn er nog steeds geen structurele maatregelen genomen om de veiligheid van de weggebruikers hier te verhogen. Om de beleidsmakers met hun neus op ...

"Reeds jarenlang hebben meerdere buurtbewoners allerlei stadsdiensten en verantwoordelijken gesproken en gesmeekt tot aanpassingen", vertellen buren Romy Werbrouck en Ellen Wyns. "Behalve bloembakken, die het probleem niet verhelpen, zijn er nog steeds geen structurele maatregelen genomen om de veiligheid van de weggebruikers hier te verhogen. Om de beleidsmakers met hun neus op de feiten te drukken nodigden we hen woensdag om 7 uur 's morgens uit voor een straatontbijt met zicht op het sluipverkeer." Ook de kinderen uit de straat protesteerden mee en hadden verschillende 'graag traag'-borden met ludieke slogans gemaakt.De buurt heeft een voorstel waarbij het verkeer uit de Rhodesstraat vanuit Roeselare niet de eerste afslag naar rechts neemt, maar de groene driehoek aan het kruispunt passeert en tien meter pas rechts de Mezegemstraat indraait. "Op die manier kunnen fietsers met een gerust hart die eerste afslag nemen", meent Romy. "Aan het begin van de Mezegemstraat zouden ook fietssuggestiestroken soelaas kunnen bieden."Burgemeester Bert Maertens, schepenen Caroline Maertens en Ann Van Essche en gemeenteraadslid Nick Verschoot kwamen een kijkje nemen, maar konden de inwoners niet sussen. "De bloembakken zorgen voor een vertraagd effect en verder is het vooral wachten tot de werken aan de Noordkaai volgend jaar voorbij zijn voor het sluipverkeer hier vermindert", zegt mobiliteitsschepen Maertens. "Fietssuggestiestroken kunnen hier niet omdat de weg te smal is en onderzoek wees uit dat het voorstel van de buurt het risico op dodehoekongevallen met vrachtwagens en fietsers een pak groter zou maken, wat we uiteraard niet willen."De stad rekent op termijn op de heraanleg van het op- en afrittencomplex Izegem-Roeselare Haven aan de E403 (gepland door het Agentschap Wegen & Verkeer in de periode 2020-2021) als structurele ingreep om het sluipverkeer in de buurt te doen afnemen.(VADU)