Budget Economisch Huis in Oostende wordt verhoogd naar 1,9 miljoen euro

Schepen Charlotte Verkeyn heeft grote plannen en wil nog meer inzetten op shopbeleving. © EFO
Redactie KW

De werking van het Economisch Huis wordt uitgebreid. “We willen er zijn voor elke Oostendse werkzoekende en ondernemer”, zegt schepen Charlotte Verkeyn (N-VA). “De shopbeleving moet ook beter. Daar gaan we nog meer op inzetten.”

“De verhoging van het budget 1,1 naar 1,9 miljoen euro per jaar toont aan dat dit stadsbestuur een belangrijke taak ziet weggelegd voor het Economisch Huis”, zegt schepen voor Ondernemen Charlotte Verkeyn (N-VA). Er wordt ingezet op tewerkstelling en ondernemen/handel. “We sturen bij. Zo is de tewerkstellingscel uitgebreid naar zes mensen en richten we ons niet meer enkel op anderstalige nieuwkomers die een rijbewijs willen halen. Elke Oostendse werkzoekende die een begeleiding wil of die we selecteren, kan bij ons terecht. Er is ook speciale aandacht voor de NEET-jongeren (jongeren die niet op school zitten, geen opleiding volgen en niet werken, red.). We staan ook in nauw contact met de bedrijven en organiseren daar academies”, zegt Verkeyn.

Vrij ondernemen

Daarnaast is er het Team Ondernemen. “Veel gevestigde waarden en startende ondernemers kennen het aanbod van het Economisch Huis nog onvoldoende. We organiseren bijvoorbeeld workshops digitale marketing.” Verkeyn ziet ook uitdagingen : “Uit studies blijkt dat het aantal Oostendenaars dat op andere plaatsen gaat shoppen, stijgt met 25 procent. Ik doe daarom een oproep naar mensen om lokaal te kopen. Ook de netwerken tussen klant en ondernemer zijn belangrijk en die zullen we volop ondersteunen. Dat betekent dat we meer moeten inzetten op shopbeleving. Er is bij het Economisch Huis iemand voltijds aan de slag om kwaliteitsvolle zaken aan te trekken. Ondernemers die komen met vragen worden met open armen ontvangen. We zullen hen steunen en niet ontmoedigen. Als iemand een broodjeszaak of koffiebar wil starten in Oostende, dan kan dat ook. Er is vrijheid van ondernemen en wie zijn wij om een ondernemer met een plan te ontraden?”

De shopbeleving in de stad moet beter, vindt Verkeyn. “Een eerste prioriteit is een shoponthaal volgens het IKEA-principe. Daar kun je op één plaats terecht voor toilet, lockers, kinderopvang en een verschoningsruimte. Zo’n plaats komt er ook dit jaar nog in Oostende. We zoeken nu een locatie.”

Actie tegen leegstand

Er zijn niet enkel accenten voor het shoppingcentrum: “Mariakerke maken we familievriendelijk, er komen activiteiten in de Belle Epoquewijk en prikkels voor de Vuurtorenwijk. Met twee reglementen op leegstand pakken we dat aan en helpen we starters die zo’n pand willen betrekken. Ik wil dat ook leegstaande panden kunnen gebruikt worden om nieuwe producten te testen en te lanceren. Het principe van ‘Testeur de commerce’ bestaat al in Parijs. Zoiets moet ook kunnen in Oostende.” De jonge schepen beseft dat er veel werk aan de economische winkel is. “Zelfstandigen hebben het niet gemakkelijk. Wij gaan ons beste beentje voorzetten zodat ze hopelijk binnen 5 jaar kunnen zeggen dat ze geholpen zijn door het Economisch Huis en dat ze administratieve vereenvoudiging zagen.” (Edwin Fontaine)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier