Vorige week nog vertelde de Brugse burgemeester Dirk De fauw ons dat hij geen bodyguard nodig heeft, nadat een psychiatrische patiënt hem met een aardappelmesje probeerde te vermoorden. Maar korpschef Dirk Van Nuffel van de lokale politie achtte het toch raadzaam om een undercoveragent in te zetten als metgezel van Dirk De fauw. Die hield discreet de omgeving in de gaten, toen de Brugse burgemeester van het stadhuis naar de Markt trok.
...

Vorige week nog vertelde de Brugse burgemeester Dirk De fauw ons dat hij geen bodyguard nodig heeft, nadat een psychiatrische patiënt hem met een aardappelmesje probeerde te vermoorden. Maar korpschef Dirk Van Nuffel van de lokale politie achtte het toch raadzaam om een undercoveragent in te zetten als metgezel van Dirk De fauw. Die hield discreet de omgeving in de gaten, toen de Brugse burgemeester van het stadhuis naar de Markt trok.Als eerste politiek feit sedert de aanslag - de voorbije week werkte Dirk De fauw wel al dagelijks enkele uurtjes van thuis uit - gaf de Brugse burgemeester het officieel startschot van de campagne 'Imagine Bruges', die Brugge terug in de markt wil zetten als toeristische bestemming. "Daarvoor trekken we dit jaar 1 miljoen euro uit", zegt Dirk De fauw.Het reactivatieplan voor toerisme start op 1 juli en zal in drie fases verlopen. "In eerste instantie wordt gemikt op de binnenlandse markt, die goed is voor 52% van alle toeristische bezoeken aan onze stad", verduidelijkt toerismemanager Dieter De Wulf. De komende weken wordt de campagne uitgebreid naar de buurlanden, die 26% van de markt behelzen. In hoofdzaak zal er promotie gevoerd worden in Nederland, Duitsland en Frankrijk. "Nog niet in Groot-Brittannië, want die toeristen verwachten we nog niet meteen terug. De Britten moeten immers na een buitenlandse trip veertien dagen in quarantaine. De campagne zal tot in 2022 blijven lopen, want de prognose is dat de toeristen uit de verre markten - 22% van alle bezoekers - nog een tijdlang op zich zullen laten wachten.Toerisme Brugge beseft dat de weg naar opnieuw 8,3 miljoen bezoekers op jaarbasis nog lang is. De campagne kreeg volgens toerismeschepen Philip Pierins als concept de hoopvolle slagzin 'Imagine Bruges', een knipoog naar een liedje van John Lennon met daarboven een wolkje als logo. "We spelen in op het gevoel en het verlangen van de mensen om te reizen, we creëren goesting om Brugge te bezoeken en hier te overnachten. De slogan benadrukt de troeven van Brugge : cultuur, erfgoed, shoppen in een historisch stadscentrum, gastronomie en Brugge als uitvalsbasis voor hinterland en kust."Volgens burgemeester Dirk De fauw heeft de Brugse toeristische sector 130 à 150 miljoen euro verlies geleden door corona. Dimitri Thirion, voorzitter van de vzw Hotels regio Brugge, stelt dat de boekingen slechts mondjesmaat stijgen: "Voor juli zijn nu 15% van de hotelkamers gereserveerd. Er is hoop, in één week tijd kenden we een stijging met 5%. Hopelijk zet die trend zich voort. Maar elke verloren dag kan niet meer goedgemaakt worden."Na de persconferentie trok Dirk De fauw naar restaurant Sint-Joris op de Markt, waar eigenaar Philippe Roos en zijn dochter Enid de Brugse burgemeester aan het opwachten waren. Ze waren de enigen met mondmasker in het hele gezelschap. Dirk De fauw had er een gesprek met enkele Brugse hoteliers en restaurantuitbaters over de coronacrisis. En hij dronk er een Brugse Zot. "Het eerste biertje sinds de aanslag, al heb ik thuis wel al een glaasje wijn geproefd", bekende de burgemeester. Ondertussen speelden twee buskers 'Imagine' van John Lennon.Tijdens het gesprek vernamen we dat een tweetal Brugse horecazaken zich het voorbije weekend niet hielden aan de afstandsregels. De uitbater van 't Kroegstje in de Carmersstraat kreeg de politie over de vloer, omdat studenten het er te bont maakten. Bovenop de 750 euro covidboete moet deze horecabaas nog 150 euro extra betalen wegens lawaaioverlast...