Brugs schepen Philip Pierins wil taks voor autocartoeristen heffen

Philip Pierins: "We moeten proberen de groei van het residentieel toerisme te kanaliseren naar de kalmere midweeks en de dalmaanden." © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

“De stad zal een taks heffen op dagtoeristen die met de autocar Brugge bezoeken. Het gaat niet op dat enkel verblijfstoeristen een stadstaks moeten betalen. Maar we gaan niet zo ver als Venetië, die dagtoeristen aan de stadspoorten wil laten betalen”, zegt schepen voor Toerisme Philip Pierins (SP.A), die ook afspraken wil maken met havenbestuur en rederijen om het aanmeren van cruiseschepen te spreiden.

“Mijn vrouw Martine zegt vaak lachend dat ik een masochist ben, omdat ik mijn leven gekozen heb voor ‘lastige’ branches, waardoor ik veel op mijn hoofd krijg”, zegt Philip Pierins. “Als handelaar, voetbalscheidsrechter en politicus moet ik tegen veel kritiek kunnen. Nu zijn de burgers van Brugge mijn klanten. Maar ik huldig één principe: het algemeen belang primeert boven het individuele!”

De nieuwe schepen voor Toerisme is al in november in gang geschoten om met alle betrokkenen te overleggen over de krachtlijnen van het toeristisch beleid de komende zes jaren. “We zijn tot een consensus gekomen. Onze centrale doelstelling is: het toerisme ondersteunt de dynamiek van heel de stad én moet evenwichtig, verbindend, aantrekkelijk en ondernemend zijn. Die zin typeert trouwens ook mijn karakter, ik ben ook ondernemer en dus een sociale liberaal. Want het toerisme dient op duurzame wijze bij te dragen aan het geluk van onze inwoners, ondernemers en bezoekers!”

Meerwaarde voor de stad

Aan de hand van vier strategische keuze wil Pierins dit realiseren. “Vooreerst is het de taak van het stadsbestuur om de toeristische ontwikkeling te begeleiden, zodat het evenwicht bewaard blijft. Bijgevolg moet Toerisme Brugge gericht werken aan bepaalde segmenten en doelgroepen die interessant zijn. Toerisme moet niet alleen een economische meerwaarde betekenen voor Brugge, maar ook maatschappelijk én op milieuvlak een pluspunt zijn. Want alleen zo behoud je een draagvlak voor toerisme.”

“Toerisme moet bezoekers en Bruggelingen verbinden, want onze gasten zijn tijdelijke inwoners van de stad. Het moet ook bijdragen om van Brugge een aantrekkelijke stad te maken. Er is uiteraard het cultuurhistorisch aanbod, maar er moet ook ruimte zijn voor innovatie en experiment, zodat we Brugge op de kaart kunnen zetten als hedendaagse en verrassende culturele bestemming. Vergeet niet dat toerisme voor welvaart zorgt: 6.000 Brugse gezinnen leven van toerisme, we mogen dus het kind niet met het badwater wegspoelen.”

Ik wil de ‘Disneyficatie’ van Brugge absoluut vermijden

Concreet wil de nieuwe schepen voor Toerisme niks meer doen om dagjestoeristen aan te trekken. “We willen overigens ook proberen om het ‘excursionisme’ af te remmen. Dat zijn internationale toeristen die in Brussel, Parijs of Gent verblijven en een dagje naar Brugge overkomen. Het meerdaags verblijfstoerisme daarentegen blijven we stimuleren, net als het congrestoerisme. Meeting in Brugge levert al heel wat inspanningen om congressen naar hier te halen, ik verwacht dat onze nieuwe congreshal een boost zal geven. Hoe dan ook, het is te verwachten dat het toerisme in Brugge nog zal stijgen. We moeten proberen de groei van het residentieel toerisme te kanaliseren naar de midweeks en de dalmaanden. Daartoe ben ik met mijn collega’s actiepunten aan het uitwerken. Belangrijk is dat tentoonstellingen en evenementen in die kalmere periodes gepland worden.”

Genoeg horecazaken

“Er zijn drie verschrikkelijke woorden waartegen ik mij krachtig verzet: de verkatelijnisering, de horeca-isering en de Disneyficatie van Brugge. Er zijn al genoeg horecazaken in de binnenstad, zij mogen geen winkels meer verdringen. En ik waak erover om de authenticiteit van Brugge te bewaren. Daarom moet ik de gekste voorstellen afwijzen, zoals city golf of romantisch kanovaren op het Minnewater. Ik ben blij met ons chocolade-, friet- en biermuseum, maar er mogen er geen gelijkaardige bij komen.”

“Ik kan het vorig bestuur niet verwijten dat het zijn werk niet goed gedaan heeft: vorig jaar bezocht een recordaantal bezoekers (8,3 miljoen) Brugge. Maar we moeten het toerisme onder controle houden en geen woonbuurten belasten. Dat houdt een concentratie van het dagtoerisme in het ‘gouden ei’ in en het niet toelaten van vakantiewoningen in woonbuurten. De hotelstop en de vakantiewoningenstop blijven van kracht, want anders riskeert de binnenstad leeg te lopen. Er liggen plannen op tafel om de vakantiewoningenstop uit te breiden naar andere deelgemeenten. Maar Brugge kan in de toekomst de verwachte groei van het verblijfstoerisme onmogelijk met de huidige hotelcapaciteit opvangen. Er is nood aan nieuwe concepten.”

“Met het havenbestuur en de rederijen moeten afspraken gemaakt worden omtrent het aantal cruiseschepen dat in Zeebrugge aanmeert. Persoonlijk geloof ik niet in Zeebrugge als vertrekhaven voor cruises, want 70 procent van de cruisetoeristen zijn Engelsen en Duitsers.” Tenslotte vindt schepen Pierins dat er nieuwe ontvangsten uit het toerisme moeten gerealiseerd worden en de dagtoeristen die in groep naar hier komen, wil hij financieel laten bijdragen. “Ik heb het over een taks voor autocars. Twee à drie euro extra zal geen verschil maken. Maar niet zoals Venetië, dat elke individuele bezoeker 10 euro vraagt bij het binnenkomen van de stad.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier