In de gemeenteraad van begin november liet schepen van Mobiliteit Kristof Chanterie weten dat Waregem daarvoor rekent op intercommunale Leiedal die voor de gemeenten en steden van regio Zuid-West-Vlaanderen onderzoekt wat en waar autodelen kan en ook nodig is. Intussen organiseerde Groen begin oktober een autodeelsalon waar een dertigtal Waregemnaars naar toe kwamen.
...

In de gemeenteraad van begin november liet schepen van Mobiliteit Kristof Chanterie weten dat Waregem daarvoor rekent op intercommunale Leiedal die voor de gemeenten en steden van regio Zuid-West-Vlaanderen onderzoekt wat en waar autodelen kan en ook nodig is. Intussen organiseerde Groen begin oktober een autodeelsalon waar een dertigtal Waregemnaars naar toe kwamen."Wij breien een vervolg aan dit salon", dixit Inge Vandevelde. "Er komt een tweede editie of een vervolgsalon op dinsdag 26 november om 19.30 uur in ontmoetingscentrum De Roose in wijk de Biest. Daar gaan wij de mensen informeren over de voordelen van het systeem, wat daarvoor nodig is en hoe het in zijn werk gaat. Intussen hebben wij in Waregem toch al vastgesteld dat er zeker interesse voor bestaat. Vandaar dat we ook onze vraag van enkele jaren geleden hebben herhaald in de gemeenteraad van november. Autodelen is een van de hoofdpunten van het programma van Groen. We zijn benieuwd wat Leiedal zal voorstellen. Maar wij vinden het wel jammer dat de stad zelf niet meer actie onderneemt."In Vlaanderen zijn er momenteel al een twintigtal bedrijven die autodelen aanbieden. Cambio is een van de bekendste. Groen vermoedt dan ook dat Leiedal vooral aan die aanbieder denkt bij de bevraging van de markt."Autodelen is niet enkel het monopolie van de firma's die het aanbieden", weet Geert Desmet. "Het kan ook onder particulieren zelf worden uitgewerkt. Daar moet je dus ook aan denken", meent hij."Plus bijkomend: iedere bewoner, in welke wijk dan ook en zeker ook in de deelgemeenten, moet kunnen instappen in het systeem. Dat wil zeggen dat je niet alleen in het stadscentrum een verdeelpunt van wagens moet hebben, maar ook in belangrijke en dichtbewoonde wijken zoals bijvoorbeeld Het Gaverke, De Bilkhage en De Biest."Als Waregem beslist mee in het project van Leiedal te stappen, dan verwacht Groen ook dat het stadsbestuur een grote infocampagne zal voeren om iedereen in de stad op de hoogte te brengen over wat autodelen allemaal inhoudt. (DJW)