Op vraag van burgemeester Sandy Evrard (MLM) hield de politie een week lang 24 uur op 24 uur metingen op drie locaties in het stadje Mesen. Hoofdcommissaris Georges Aeck van politiezone Arro Ieper kwam op maandagavond speciaal naar de gemeenteraad om de cijfers toe te lichten. "Per dag rijden ongeveer 300 vrachtwagens door Mesen", concludeerde de hoofdcommissaris. "De stroom komt op gang vanaf 6 à 7 uur s' morgens en gaat de hele dag door tot omstreeks 21 uur. Dit geeft een gemiddelde van ongeveer twintig vrachtwagens per uur."
...

Op vraag van burgemeester Sandy Evrard (MLM) hield de politie een week lang 24 uur op 24 uur metingen op drie locaties in het stadje Mesen. Hoofdcommissaris Georges Aeck van politiezone Arro Ieper kwam op maandagavond speciaal naar de gemeenteraad om de cijfers toe te lichten. "Per dag rijden ongeveer 300 vrachtwagens door Mesen", concludeerde de hoofdcommissaris. "De stroom komt op gang vanaf 6 à 7 uur s' morgens en gaat de hele dag door tot omstreeks 21 uur. Dit geeft een gemiddelde van ongeveer twintig vrachtwagens per uur.""Daarnaast rijden er ongeveer 1.100 personenwagens per dag door Mesen, waarvan het merendeel tussen 8 uur en 20 uur", vervolgde Georges Aeck. "Dat zijn ongeveer 90 personenwagens per uur. Gecombineerd is dat 110 voertuigen per uur of 1,8 per minuut. Het drukste tijdstip is 18 uur met 2,3 voertuigen per minuut. Dat zijn toch al behoorlijke getallen. Bovendien werden ook de snelheden gemeten en daar zien we ook dat heel wat mensen zich niet aan de toegelaten snelheid houden. In de Mesenstraat reed er iemand een topsnelheid van 137 km per uur. Het mag dan wel tijdens de nachtelijke uren geweest zijn, we zijn er toch van geschrokken. In de Komenseweg en de Nieuwkerkestraat zagen we topsnelheden van respectievelijk 149 en 157 per uur waar de maxima 70 km per uur zijn. We zagen een overtredingspercentage van 20 tot 56 %.Burgemeester Sandy Evrard (MLM) was enigszins tevreden dat de cijfers bevestigen wat iedereen allang wist. "Sommigen zeiden dat we in Mesen overdreven, maar nu kun je niet meer naast de cijfers kijken", aldus Sandy Evrard, die wees naar de bedrijven Covameat en vooral Clarebout Potatoes als de schuldigen voor het vrachtverkeer. "Het bedrijf (Clarebout Potatoes, red.) mag dan wel 1.000 mensen tewerkstellen, ik heb 1.000 inwoners die willen wonen in een leefbaar Mesen. Voor mensen in de Steenstraat is het bijna onleefbaar geworden. Lawaaihinder, maar ook afgereden autospiegels en barsten in het pleisterwerk door de trillingen van het zwaar verkeer.""We hebben aan AWV voorgesteld om minstens nieuw asfalt te gieten en een chicane aan te leggen ter hoogte van Covameat", vervolgt de burgemeester. "Het ligt dus in hun handen. Het staat op het programma om uit te voeren eind 2020. Ik doe er alles aan om dit eerder op het programma te krijgen, al moet ik daarvoor aankloppen bij de minister. Maar we moeten ook samenwerken. Het is belangrijk dat we samenzitten met de gemeenten Komen-Waasten, Mesen en Heuvelland, maar ook met de bedrijven Covameat en Clarebout Potatoes. Vorige week heb ik nog contact gehad met de mensen van Clarebout Potatoes. Ik denk niet dat zij inzien hoe groot het probleem wel is. Ik denk dan ook niet dat we 100 % gelijk gaan krijgen, maar het moet mogelijk zijn om tot een compromis Belge te komen."