Wordt Bart Tommelein de nieuwe NMBS-topman?

Jan Gheysen

Onze politici zijn doorgaans ambitieuze mensen. Dat is goed, maar hun ambitie brengt hen wel eens op een verkeerd spoor. Zoals het, volgens ons, het voorbije weekend met Bart Tommelein gebeurde.

Het zit er bovenarms op tussen de Oostendse burgemeester Bart Tommelein en onze nationale spoorwegmaatschappij NMBS. Van het weekend reden er te veel treinen richting Oostende en begin van de week wou Bart Tommelein ook al de gratis railpassen – die zijn geen initiatief van de NMBS, wel van de federale regering – laten opschorten. Of de burgemeester van Stad aan Zee ineens de ambitie heeft om met Sophie Dutordoir, de topvrouw van de NMBS, van job te ruilen, heeft hij nog niet gezegd, maar soms lijkt het er wel naar.

De reactie van Tommelein heeft ons vorig weekend verrast (en ook weer niet, natuurlijk). Van een liberaal verwacht je niet meteen dat hij onze bewegingsvrijheid nog eens extra gaat beknotten. We begrijpen dat hij een onoverzichtelijke en dus gevaarlijke drukte in het station en in zijn stad wil vermijden , maar het fulmineren tegen onze nationale vervoersmaatschappij lijkt ons verre van een geschikt middel daartoe.

Afstandsregels

Hij weet – dat hopen wij toch en indien niet, dan is heeft hij zich wel heel amateuristisch laten informeren – dat de extra treinen die de NMBS dit weekend achter de hand hield, niet bedoeld waren om extra mensen vanuit het hinterland richting kust te laten sporen. Maar wel om ervoor te zorgen dat er voldoende treinstellen beschikbaar waren, zodat de reizigers toch met enig comfort de afstandsregels zouden kunnen respecteren.

Treinen richting kust afschaffen vergroot dan weer de kans op overvolle treinstellen en dan zouden niet alleen burgemeesters maar ook reizigers, virologen en de 11 miljoen andere virusexperts in dit land op hun achterste poten staan.

Van een liberaal verwacht je niet meteen dat hij onze bewegingsvrijheid nog eens extra gaat beknotten

Onze burgemeesters hebben in deze crisis de voorbije maanden bewezen dat ze hun job voor hun inwoners perfect weten in te vullen. Chapeau daarvoor. Dat menen we. Dat hebben we hier al eerder onderstreept. Maar het is met burgemeesters niet anders dan met schoenmakers: ze blijven best bij hun leest.

Bart Tommelein zal het zo wel niet bedoeld hebben, maar zijn oproep om treinen af te schaffen, treft vooral mensen die met hun gezin al maandenlang in het hinterland in flats-zonder-tuin vast zitten, in dorpen en steden waar er meestal ook al geen overschot is aan openbaar groen en vrije speelruimte.

Ivoren-toren-beleid

Bovendien houdt niemand Bart Tommelein en de andere kustburgemeesters tegen om constructieve oplossingen aan te reiken voor die mogelijke stroom van mensenmassa’s. Ga aan tafel met de NMBS en met De Lijn – er rijden toch trams aan de kust? – en maak werk van een spreidingsplan. Zo onvoorstelbaar moeilijk kan dat toch niet zijn?

En natuurlijk gaan De Lijn en zeker de NMBS ook niet vrijuit: het zijn niet de meest flexibele organisaties om mee te overleggen. Het wordt de hoogste tijd dat zo’n nationale vervoersmaatschappij ook eens leert meedenken met lokale mensen en hun noden. De sluiting van stations, zelfs van pas gerenoveerde, op basis van bezoekersaantallen in nota bene een coronajaar – waarom gaan burgemeesters niet te keer tegen dat totaal foute NMBS-rekenwerk? – is van dat ivoren-toren-beleid toch wel een zeer kwalijke illustratie.

Kortom, praat en discussieer in plaats van op het publieke forum te fulmineren tegen mekaar. Er is heel veel marge om beter te doen dan nu. Aan beide kanten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.