Strooisteps

© AN
© AN
Bram Van Renterghem
Bram Van Renterghem Chef Nieuws

De steps komen terug. Er zullen er meer zijn en je zal er verder mee kunnen rijden. Goed nieuws dus. Of niet?

Dik twee jaar geleden kwamen de eerste steps naar Brussel. Grote opwinding op de redactie daar, en een collega-krullenbol die er wel elke dag een artikel over schreef. De nieuwigheid vergrootte je vrijheid: je kon op- en afstappen waar je wilde en waar de heuvels voor fietsers een stevige karwei betekenen, trok je er met de step vlotjes over.

Maar na een jaar sloeg de sfeer om. Verschillende aanbieders brachten elk honderden steps op de markt, en je kon de deur niet meer uitgaan zonder erover te struikelen. Overal lagen ze kris-kras op het voetpad, rechtopstaand, omgewaaid of omgeduwd af en toe ging er zelfs eentje in het kanaal. Strooisteps noemden we ze, en verschillende gemeentebesturen namen maatregelen door bijvoorbeeld een drop-offzone op straat te schilderen.

Niet ecologisch en gevaarlijk

Frans en eigen onderzoek bracht daarenboven aan het licht dat de elektrische steps helemaal niet zo ecologisch zijn als beweerd. Ze zouden zogezegd het autoverkeer in steden terugdringen maar in werkelijkheid komen ze vooral in de plaats van voetgangers, en vervangen ze amper auto’s.

Om dan nog van het gevaar te zwijgen. Spoedartsen spreken van 1 à 2 ongevallen per dag, met letsels die doorgaans erger zijn dan bij een fietsongeval. De combinatie van kleine wieltjes, een rare houding en het uitblijven van een helm doet z’n werk.

Visueel vervuilend, niet ecologisch en gevaarlijk dus. En toch kijk ik uit naar de herintrede van de steps. Eerst en vooral omdat bevoegd schepen Axel Weydts (SP.A) flankerende maatregelen neemt. Zo is er hier maar één aanbieder, moet je traag door de winkelstraten en werkt men zeker in de meer afgelegen gebieden met dropzones. Die maatregelen zullen de hinder aanzienlijk beperken.

Maar misschien nog belangrijker: steppen is leuk. “Die funfactor vind je ook in auto’s en wordt door het beleid en onderzoekers weleens vergeten,” zei verkeersexpert Kris Peeters daarover. “Je merkt dat ook in het openbaar vervoer: dat is heel functioneel, terwijl een BMW een heel verhaal vertelt, ook al staat die in de file.”

Dus zolang ik geen BMW kan betalen, step ik erop los.