“Resultaten niet evenredig met geld dat er tegenaan is gegooid: gelukkig voor onze democratie”

© a-RN
Jos Remaut

Een beetje reclame maken voor jezelf, het lijkt onontbeerlijk om tot een goed resultaat te komen bij verkiezingen. De mensen moeten toch weten wie je bent, waar je voor staat en welke van hun wensen je in vervulling wilt brengen. En dat professionele reclamemakers ook hun boterham moeten verdienen staat evenzeer buiten kijf, dus is het logisch dat zoiets zijn prijs heeft.

De politieke business heeft met ‘propaganda’ een iets keuriger woord in huis, maar eigenlijk is het mechanisme net hetzelfde: maken dat de mensen voor jouw merk kiezen en niet voor een ander gaan, en dus moeten die mensen bewerkt worden. Maar de mensen zijn niet zot natuurlijk en weldenkende burgers willen in de eerste plaats een goed product kopen, bij voorkeur in een huis van vertrouwen dat hen ook daarna een goeie service garandeert.

Het moet kleven

Met de komst van de nieuwe media is de discussie weer wat opgelaaid over in hoeverre kiezers gemanipuleerd kunnen worden zonder dat ze het weten, maar hier bij ons Tielt blijkt dat niet het geval te zijn. De behaalde resultaten zijn – gelukkig maar voor onze democratie – niet evenredig met het geld dat er tegenaan is gegooid. Het merk moet goed zijn, de kandidaten goed zichtbaar gemaakt en de lijm moet goed kleven, letterlijk en figuurlijk. En de mondelinge reclame is niet alleen de goedkoopste, maar ook nog altijd de beste.

Het was robuuste degelijkheid die de Tieltse kiezer wou, ook al oogde die misschien wat saai

Dicht bij de mensen zijn en tijd maken om naar hen te luisteren. Op huisbezoek gaan en opvolgen wat je daar capteert. Voeling houden met de kiezer en bijsturen waar nodig. Leuke filmpjes op Facebook kunnen de zaak wat kruiden, maar of ze het verschil hebben gemaakt: het was robuuste degelijkheid die de Tieltse kiezer wou, ook al oogde die misschien wat saai.

Punten afvinken

Toekomstig burgemeester Luc Vannieuwenhuyze vat het goed samen: “Voor ons begint de volgende campagne al de eerste dag na de verkiezingen, je moet er elke dag voor werken.” Een iets modernere variant is de website van Iedereen Tielt, waar de burger stuk voor de stuk de punten uit het 100-puntenplan afgevinkt zal zien naarmate ze gerealiseerd zijn. Geen woorden maar daden dus, om het eens in een oeroude slogan te zeggen. We zijn benieuwd naar de eerste vink…