Historische blunder

©Jos Remaut Jos Remaut
©Jos Remaut Jos Remaut
Jan Gheysen
Jan Gheysen Opiniërend hoofdredacteur

Wordt onze provincie straks beter bestuurd als we ze opdelen in drie regio’s? Het plan van minister Somers overtuigt opiniërend hoofdredacteur Jan Gheysen niet. Hij noemt het plan een misbaksel dat nooit de etalage had mogen halen.

Als de burgemeester van mijn gemeente met zijn collega’s wil overleggen, dan doet ie dat binnen Midwest. Midwat? Midwest. Een groep van gemeenten in het midden van onze provincie. Maar als onze Ledegemse burgemeester het politiebeleid voor onze gemeente wil bijsturen, moet hij daarover vergaderen met de burgemeesters van Grensleie, dat zijn die van Menen en Wevelgem. En stel dat hij vindt dat onze brandweermannen dringend nieuwe helmen van doen hebben, dan mag hij daarvoor naar Kortrijk om met de collega’s van Fluvia in gesprek te gaan. Kortom, gemeenten hebben nogal wat netwerken waarbinnen ze moeten vergaderen, overleggen en werken. Een onoverzichtelijk kluwen is het, waarmee je als burger niets te maken wil hebben.

Het Plan-Somers is niet meer en niet minder dan een misbaksel

Dat een minister van Binnenlands Bestuur daar eindelijk eens wat orde wil in scheppen, is niet zo gek. Maar het werkstuk waarmee de minister nu naar buiten komt – je kan de kaart hieronder bekijken – is allesbehalve een meesterstuk . Het is, wat ons betreft, ronduit een misbaksel, waarvan we hopen dat het niet de etalage haalt.

Het is een plan dat alweer op een Brusselse tekentafel is ontworpen, ver van de werkelijkheid. Het plan is nu voorgelegd aan de lokale overheden die uiteraard hun opmerkingen mogen formuleren en dan zal wel hier en daar een hoek hertekend worden, maar fundamenteel zal niets gewijzigd worden. Het gevolg: naast alle structuren die al bestaan, komt er nog een nieuwe die ook weer werkingsmiddelen zal kosten én tijd én energie van onze bewindslui.

Als de coronacrisis naast alle ellende iets positiefs heeft bijgebracht, dan is het wel de erkenning die onze lokale overheden kregen als efficiënte, slagvaardige én laagdrempelige bestuurders. De meeste burgemeesters komen sterker uit deze crisis en hebben bewezen dat ze niet alleen snel en efficiënt kunnen handelen, maar dat ze ook – de meesten toch – krachtig kunnen communiceren met hun inwoners. Dat bestuursniveau zit dus goed.

De gemeentelijke samenwerkingsverbanden… dat kan inderdaad beter. Vaak ontbreekt daar een doortastende democratische controle. Maar we hebben voor zo’n samenwerking een provinciebestuur. In plaats van dat af te kalven – een historische blunder – zou het versterken ervan alle West-Vlamingen ten goede komen.

Reageren? jan.gheysen@kw.be

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.