De tweede seizoenshelft van het rallykampioenschap is traditioneel voor velen een moeilijke bevalling. Na zes wedstrijden wordt er tijdens de vakantieperiode meestal een voorlopige balans opgemaakt. De behaalde resultaten worden geëvalueerd en het budget wordt gecontroleerd. Daarna wordt er pas beslist of er nog verder gedaan wordt in de Belgische titelstrijd of dat het budget gebruikt zal worden voo...

De tweede seizoenshelft van het rallykampioenschap is traditioneel voor velen een moeilijke bevalling. Na zes wedstrijden wordt er tijdens de vakantieperiode meestal een voorlopige balans opgemaakt. De behaalde resultaten worden geëvalueerd en het budget wordt gecontroleerd. Daarna wordt er pas beslist of er nog verder gedaan wordt in de Belgische titelstrijd of dat het budget gebruikt zal worden voor het volgende seizoen. In die optiek is men altijd nieuwsgierig om te zien wie er nog aan de start staat in Roeselare en wie er afwezig is.Freddy Loix, Kris Princen en Vincent Verschueren toppen dit weekend de affiche. In het geval van Loix en Verschueren is dat logisch. Loix kan dankzij de steun van Skoda en enkele sponsors in de beste omstandigheden het kampioenschap rijden, terwijl Vincent Verschueren dankzij mecenas Gaby Goudezeune ook een kommerloos seizoen rijdt.De deelname van Kris Princen is dan eerder een verrassing. De Limburger rijdt het kampioenschap voor rekening van Peugeot met een grote inbreng van privésponsors. De Peugeot 208 T16 moest echter al meermaals vroegtijdig aan de kant en de tegenvallende resultaten deden Princen en zijn sponsors beslissen om de tweede helft van het seizoen forfait te geven. Peugeot België heeft echter een inspanning gedaan en dat maakt dat Kris Princen toch in Roeselare aan de start verschijnt. Wordt dit de rally van de laatste kans voor Peugeot?Opvallende afwezigen zijn Cédric Cherain en Patrick Snijers. Beiden hebben dit jaar nog maar weinig resultaten behaald en het budget is blijkbaar onvoldoende om de resterende rally's af te werken. Zij hebben besloten om al naar volgend jaar toe te werken.De rally zelf wordt een strijd van Freddy Loix tegen de rest. Het voorspelde wisselvallig weer zou wel eens wedstrijdbepalend kunnen zijn. De deelnemers moeten immers telkens veertig tot vijftig kilometer klassementsproeven afwerken zonder servicebeurt. Als men zo'n lange afstand op de verkeerde banden moet rijden, dan zijn de zegekansen miniem.(FM)