Vorig jaar hadden we de eerste rally zonder Freddy Loix en dat bracht meteen veel vraagtekens. Want er was niet alleen de vraag wie gaat er winnen, maar ook: welke wagen gaat er winnen? Met Kevin Abbring won uiteindelijk een groot en jong talent dat goed past op de erelijst van de Ieperse rally. Neen, de verrassing kwam niet van Abbring, maar wel van Peugeot, die de Skoda dominantie doorbrak.

Dit jaar is het zeer de vraag of Peugeot die 'stunt' van vorig jaar kan herhalen. Het merk met de leeuw stuurt slechts één competitieve wagen naar Ieper en die is voor de grote Belgische belofte Guillaume De Mevius. De Mevius mag dan al een grote belofte zijn, het is zeker nog geen Ieper-winnaar.

Het Skoda-tijdperk lijkt stilaan voorbij, want er komen steeds meer kapers op de kust

Skoda kan dit jaar opnieuw rekenen op Bryan Bouffier die al drie keer op het podium stond in Ieper. De aimabele Fransman verdient zeker een zege en behoort tot het kransje der favorieten. Met Kris Princen en Vincent Verschueren, de smaakmakers van het Belgisch kampioenschap, heeft Skoda nog twee kandidaat-winnaars in zijn rangen. Maar toch lijkt het Skodatijdperk stilaan voorbij, want er komen steeds meer kapers op de kust. Hyundai brengt opnieuw Thierry Neuville aan de start. De Oostkantonner was vorig jaar al torenhoog favoriet, maar moest iets te veel forceren om zijn favorietenrol waar te maken en donderde van de weg af. Dit jaar is hij opnieuw de te kloppen man en zou hij Hyundai een spraakmakende zege kunnen bezorgen en het Skoda Fabia-tijdperk voorgoed afsluiten.

Er is daarenboven een nieuwe generatie van R5-wagens op komst en het Franse Citroën is de eerste die zijn nieuwe R5-wagen klaar heeft. Volgens insiders is de wagen stukken beter dan de bestaande C3 R5. Kevin Abbring en Kevin Demaerschalk hebben de eer de nieuwe C3 R5 in Ieper te laten debuteren en beiden zijn zeer snelle piloten. De Citroën C3 R5 op het hoogste schavotje in Ieper? Het kan best, als er niet te veel kinderziekten opduiken.

Maar ook de andere merken leggen de laatste hand aan hun nieuwe R5-wagens. Volkswagen heeft zijn Golf zo goed als klaar en ook Ford is druk in de weer om zijn nieuwe Ford Fiesta R5 te laten debuteren. Vooral de nieuwe Volkswagen Golf lijkt de nieuwe referentie te worden in R5, in die mate zelfs dat de vooropgestelde productie nu al volledig verkocht is. Het zou dus best kunnen dat we volgend jaar een totaal ander deelnemersveld te zien krijgen in Ieper en dat het niet alleen een strijd wordt tussen snelle piloten, maar ook een strijd tussen de verschillende merken.

De Skoda Fabia R5 zal nog steeds zeer geliefd zijn bij de piloten en zal nog steeds betrouwbaarheid met snelheid combineren, maar de suprematie zal voorbij zijn. Een nieuw tijdperk dient zich aan!