De vele vrijwilligers in onze stad waren er dit jaar helemaal klaar voor om het nog beter te doen. Helaas besliste het nationale bestuur van de vzw dat de verkoop enkel online zou gebeuren. Ze nemen die (begrijpelijke) beslissing, in navolging van vele andere goede doelen, met het oog op de veiligheid van hun vrijwilligers. De online stickerverkoop van het Rode Kruis eerder dit jaar was echter rampzalig en de vrijwilligers vrezen dan ook dat deze manier van werken op een compleet fiasco en een ernstig gebrek aan fondsen voor de organisatie zal uitdraaien. Nu zal het zo'n vaart wel niet lopen.

Een blik op het jaarverslag van 2019 van Kom op tegen Kanker leert ons dat ongeveer 18 miljoen euro werd uitgegeven aan kankeronderzoek. Daartegenover staat dat slechts 10 miljoen euro komt van de vele duizenden acties, die elk jaar voor de vzw georganiseerd worden. Met een totaal uitgavenpatroon van bijna 40 miljoen euro betwijfel ik ten zeerste of de online plantjesverkoop de organisatie echt pijn zal doen.

Maar dat is ook niet de reden waarom je een plantje moet kopen vanaf 1 september. Je koopt het niet voor jezelf, maar om eens stil te staan bij een ander. Althans, dat is wat ik doe. Elk jaar kies ik uit de honderden plantjes, die verkocht worden aan de Delhaize, een azalea in een mooie tint roze. Die komt dan op mijn kast te staan, naast de foto van de man die mij leerde fietsen, schommelen en Franse werkwoorden vervoegen. En elke keer als ik die plant water geef (gewoonlijk veel te weinig of net veel te veel, ik ben nogal een plantenmoordenaar), denk ik even aan al die plezante tijden. En aan hoe hij meewarig zijn hoofd zou schudden bij mijn dappere, maar tevergeefse pogingen om een plant in leven te houden die ik eigenlijk niet eens mooi vind.

Geen enkele hoeveelheid onderzoek had voor hem een verschil gemaakt. Maar die lelijke plant maakt dat voor mij wel. Kruip dus op 1 september even achter je computer om een azalea te bestellen, wie weet doet hij voor jou hetzelfde. Hopelijk stoppen ze er dit jaar een handleiding bij.

De vele vrijwilligers in onze stad waren er dit jaar helemaal klaar voor om het nog beter te doen. Helaas besliste het nationale bestuur van de vzw dat de verkoop enkel online zou gebeuren. Ze nemen die (begrijpelijke) beslissing, in navolging van vele andere goede doelen, met het oog op de veiligheid van hun vrijwilligers. De online stickerverkoop van het Rode Kruis eerder dit jaar was echter rampzalig en de vrijwilligers vrezen dan ook dat deze manier van werken op een compleet fiasco en een ernstig gebrek aan fondsen voor de organisatie zal uitdraaien. Nu zal het zo'n vaart wel niet lopen. Een blik op het jaarverslag van 2019 van Kom op tegen Kanker leert ons dat ongeveer 18 miljoen euro werd uitgegeven aan kankeronderzoek. Daartegenover staat dat slechts 10 miljoen euro komt van de vele duizenden acties, die elk jaar voor de vzw georganiseerd worden. Met een totaal uitgavenpatroon van bijna 40 miljoen euro betwijfel ik ten zeerste of de online plantjesverkoop de organisatie echt pijn zal doen. Maar dat is ook niet de reden waarom je een plantje moet kopen vanaf 1 september. Je koopt het niet voor jezelf, maar om eens stil te staan bij een ander. Althans, dat is wat ik doe. Elk jaar kies ik uit de honderden plantjes, die verkocht worden aan de Delhaize, een azalea in een mooie tint roze. Die komt dan op mijn kast te staan, naast de foto van de man die mij leerde fietsen, schommelen en Franse werkwoorden vervoegen. En elke keer als ik die plant water geef (gewoonlijk veel te weinig of net veel te veel, ik ben nogal een plantenmoordenaar), denk ik even aan al die plezante tijden. En aan hoe hij meewarig zijn hoofd zou schudden bij mijn dappere, maar tevergeefse pogingen om een plant in leven te houden die ik eigenlijk niet eens mooi vind. Geen enkele hoeveelheid onderzoek had voor hem een verschil gemaakt. Maar die lelijke plant maakt dat voor mij wel. Kruip dus op 1 september even achter je computer om een azalea te bestellen, wie weet doet hij voor jou hetzelfde. Hopelijk stoppen ze er dit jaar een handleiding bij.